ایجاد تحولی نو در منسوجات با استفاده از فناوری نانو

در جشنواره امسال نیز مانند دوره‌های قبل غرفه‌های حاضر در بخش نساجی مورد استقبال گسترده بازدیدکنندگان قرار گرفتند که این نشان دهنده افزایش مطلوبیت و اقبال مردم نسبت به استفاده از منسوجات تولید شده مبتنی بر فناوری نانو است.

انسان امروزی به دلیل آگاهی بیشتر از بهداشت و سلامت فردی، نیازهای متفاوت و جدیدی را می‌طلبد و انتظار دارد تا محیط اطراف، وسایل، لباس‌ها و هر آنچه که او با آنها سروکار دارد، عاری از هرگونه آلودگی، ناپاکی و بوی بد باشد.

از این رو صنعت نساجی با بهره‌گیری هرچه بیشتر از فناوری نانو، پارچه‌های ضدباکتری و ضدقارچ را جهت مصارف پزشکی، بهداشتی، ضدعفونی، تصفیه آب و تهیه پوشاک به منظور مهارکردن باکتری‌ها و اثرات عفونی آنها عرضه نموده است.

سه شرکت تولیدی تهران زرنخ، کاسپین جوراب و تولیدی جوراب مهیار زنجان بعنوان حاضرین بخش نساجی ششمین جشنواره فناوری نانو به معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای خود در زمینه محصولات نساجی مبتنی بر فناوری نانو پرداختند.

تولیدی تهران زرنخ تولید کننده الیاف آنتی‌باکتریال است؛ نانو مواد در مرحله ذوب‌ریزی به نخ افزوده شده و در نهایت نخ آنتی باکتریال حاصل می‌شود که می‌توان انواع البسه را با آن تولید کرد.

دو شرکت کاسپین جوراب و تولیدی جوراب مهیار زنجان نیز نانوذرات مناسب را جهت ضد باکتری و ضد بو سازی محصولات خود که به صورت تجاری در حال عرضه در بازارند افزوده‌اند.

گفتنی است، تمامی محصولات این سه شرکت در حوزه نساجی مجوزهای نانومقیاس و کمیته فناوری نانو وزارت بهداشت را اخذ کرده‌اند.

به گفته کارشناس نساجی کارگروه صنعت و بازار ششمین جشنواره نانو، فناوری نانو قابلیت‌های متنوعی به نساجی داده است؛ به این صورت که می‌توان نانوذرات خاصی را با سه روش افزودن نانوذرات درمرحله تولید نخ، در عملیات تکمیلی تولید پارچه (Nano finishing) و یا اسپری کردن نانو مواد برروی پارچه، قرار دهیم یا به عبارت دیگر نوعی تکمیل نانومتریک روی پارچه انجام دهیم تا پارچه یک ویژگی تعریف شده مانند ضدلک یا آنتی‌باکتریال بودن را بدست آورد.

لازم به ذکر است در محصولات ارائه شده در بخش نساجی ششمین جشنواره نانو عمدتا از نانودرات نقره جهت ایجاد خواص ضد باکتریال و میکروبی استفاده شده است. ذرات یون نقره در مقیاس نانو (نانوذرات نقره) خواص ضد عفونی‌کننده یا آنتی‌باکتریال دارند. کوچک شدن ذرات یون نقره موجب افزایش سطح نقره، و بنابراین افزایش واکنش‌پذیری آن می‌شود.

پوشش دادن الیاف پارچه‌ها با نانوذرات نقره موجب ایجاد خواص ضد عفونی‌کنندگی در پارچه‌ها می‌شود‌. بدین ترتیب، باکتری‌ها و قارچ‌ها امکان رشد و تکثیر نمی‌یابند. این ویژگی، در مورد لباس‌ها و پوشش‌هایی که بیشتر در معرض عرق کردن هستند، مانند جوراب و کفش، موجب می‌شود که این لباس‌ها و پوشش‌ها، علی‌رغم عرق کردن، بو نگیرند.