غلبه بر مقاومت دارویی در سلول‌های سرطان خون با نانوذرات الماس

مقاومت دارویی یکی از راه‌هایی است که سلول‌های سرطان خون برای دفع داروی شیمی‌درمانی از خون نشان می‌دهند. محققان دارویی مبتنی بر نانوذرات تولید کرده‌اند که می‌تواند با گذر از این سد مقاومتی، ترکیب شیمی‌درمانی را به درون سلول سرطانی وارد کند.

پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور با همکاری محققانی از دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت دارویی جدید برای درمان سرطان خون شدند. این گروه ماده شیمیایی ضد سرطان خون را با نانوذرات ترکیب کرده و دارویی برای درمان این بیماری ساختند. این دارو اولین نمونه‌ای است که می‌تواند سلول‌های سرطان خون را از بین ببرد. در داروهای رایج سلول‌های سرطان خون می‌توانند قبل از این که دارو اثرات خود را آغاز کند آن را به بیرون از سیستم گردش خون انتقال دهند اما سلول‌های سرطانی در برابر این دارو از چنین توانمندی برخوردار نیستند.
ادوارد چو از پژوهشگران این پروژه با همکاری دین هو از دانشگاه کالیفرنیا به ساخت این دارو پرداخته و نتایج یافته‌های خود را در نشریه Nanomedicine به چاپ رسانده‌اند.
دانوروبیسین یکی از داروهای رایج برای از بین بردن سلول‌های سرطان خون است. وظیفه این دارو، کاهش سرعت رشد سلول‌های سرطانی و در مواقعی جلوگیری از رشد آنها است. این دارو می‌تواند برخی از این سلول‌ها را نیز از بین ببرد اما مشکلی که وجود دارد این است که سلول‌های سرطان خون می‌توانند در برابر این دارو مقاوم شوند. یکی از مکانیسم‌هایی که این سلول‌های سرطانی با استفاده از آن نسبت به داروی دانوروبیسین مقاوم می‌شود آن است که سلول سرطانی با بیان ژن انتقال دهنده دارو، به پمپ‌هایی مجهز می‌شود که داروی شیمی‌درمانی را به بیرون از محیط خود پمپ می‌کند. راه‌های متعددی برای مقابله با این راهبرد مقاومتی سلول سرطانی مورد آزمایش قرار گرفته است. برای مثال از بازدارنده‌هایی استفاده می‌شود که مانع از بیان این ژن شوند اما خود این بازدارنده‌ها اثرات سمی دارند و گاهی نتایج رضایت‌بخشی ارائه نمی‌کنند.
برای حل این مشکل محققان از نانوذرات ۲ تا ۸ نانومتری از جنس الماس استفاده کردند تا بر این مقاومت دارویی غلبه کنند. این گروه دارونوبیسین را به سطح نانوذرات الماس پیوند زده و آن را وارد سلول‌های سرطانی کردند. نتایج نشان داد که نانوذرات الماس موفق به حمل دارو به داخل سلول سرطان خون شدند بدون این که بوسیله پمپ‌ها بیرون زده شوند. از آنجایی که نانوذرات الماس ایمن و کوچک هستند بدون مسدود کردن جریان خون این کار را انجام می‌دهند.