ثبت پتنتی درباره نانوپوشش پلیمری با قابلیت تولید هیدروژن از آب

علی‌رغم پیشرفته‌های اخیر، هنوز مسیر تولید انبوه پیل‌های سوختی با موانع متعددی روبرو است. شرکت هایپرسولار (HyperSolar) اخیرا پتنتی به ثبت رسانده که در آن از پوشش پلیمری حاوی نانوذرات برای تجزیه آب و تولید هیدروژن با نور خورشید استفاده می‌شود. این روش برای تولید هیدروژن در مقیاس انبوه بسیار مناسب است.

شرکت هایپرسولار (HyperSolar) یکی از شرکت‌های تولیدکننده ادوات پیل سوختی است، پیل‌هایی که انرژی خود را از هیدروژن می‌گیرند. این هیدروژن از تجزیه آب توسط نور خورشید به‌دست می‌آید. شرکت هایپرسولار اخیرا اعلام کرده که پتنت مشترکی را با دانشگاه کالیفرنیا به ثبت رسانده است.
تیم یونگ مدیر این شرکت می‌گوید: اخیرا شرکت‌های هندا و جنرال موتورز اعلام کرده‌اند که با همکاری هم تا سال ۲۰۲۰ خودروهای مجهز به سوخت هیدروژنی را به تولید انبوه می‌رسانند. این خبر بسیار جالب توجه است اما آنچه تاکنون به صورت حل نشده باقی مانده آن است که چگونه می‌توان ایستگاه سوخت‌رسانی با هزینه کم برای ارائه هیدروژن به خودروها ایجاد کرد. به اعتقاد من دو عنصر اصلی برای ساخت چنین ایستگاه‌هایی، وجود آب و نور خورشید فراوان است تا بتوان با کمک این دو، هیدروژن تولید کرد. به نظر من با فناوری که ما ارائه کرده‌ایم می‌توان ایستگاه‌های تولید هیدروژن را در کنار سایت‌های مجهز به پنل خورشیدی تاسیس کرد.
این شرکت مدت‌هاست که روی فرآیند تولید هیدروژن از طریق تجزیه آب توسط نور خورشید کار می‌کند تا روشی ارزان برای این کار پیدا کند. این سیستم باید به نوعی طراحی شود که درون آب غوطه‌ور باشد و نیازی به سیم نداشته باشد. از سوی دیگر باید بتوانند در حال غوطه‌ور بودن در آب، نور خورشید را نیز جذب کند. همچنین نباید در آب خورده شده و مدار کوتاه ایجاد کند. این گروه تحقیقاتی در پتنت خود نوعی پوشش پلیمری را ارائه کردند که می‌تواند تمام این ملزومات را فراهم کند. فرآیند ثبت این پتنت از سپتامبر ۲۰۱۲ آغاز شده که پس از یک سال، اخیرا توسط اداره ثبت پتنت مورد پذیرش قرار گرفته است.
محققان این شرکت در مرحله تحقیق و توسعه، دریافتند که این پوشش پلیمری می‌تواند فرآیند تولید هیدروژن را به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود دهد. برای مثال، این پوشش چرخه شارژ/دشارژ (طول عمر سیستم) را به حد قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. در واقع الکترودها که اصلی‌ترین عامل کاهش طول عمر این سیستم‌ها هستند، تقویت می‌شوند. در این پوشش پلیمری از نانوذرات ارزان قیمتی استفاده شده که با دریافت انرژی خورشید می‌توانند مولکول آب را بشکنند و هیدروژن تولید کنند.