کسب حمایت مالی برای ارائه فناوری تولید انبوه گرافن

شرکت گرافن فرونتیرز (Graphene Frontiers) موفق به دریافت حمایت مالی ۷۷۴۶۰۰ دلاری برای ارائه فناوری تولید انبوه گرافن شده است. با این فناوری می‌توان گرافن‌هایی به طول یک متر تولید کرد.

شرکت گرافن فرونتیرز (Graphene Frontiers) یک شرکت منشعب شده از دانشگاه پنسیلوانیا است. این شرکت که در مرکز انتقال فناوری دانشگاه پنسیلوانیا شکل گرفته اخیرا موفق به دریافت حمایت مالی ۷۷۴۶۰۰ دلاری از بنیاد ملی علم شده‌است. این حمایت مالی برای توسعه فناوری تولید گرافن به روش رول به رول به این شرکت اعطاء شده‌است.
فناوری مورد استفاده شرکت گرافن فرونتیرز توسط چارلز جانسون مدیر مرکز اینترفیس بیونانو دانشگاه پنسیلوانیا ارائه شده‌است. جانسون استاد دانشکده فیزیک و اخترشناسی این دانشگاه بوده که با همکاری محقق پسا دکترای خود ژنگتانگ لو، روی این فناوری کار می‌کردند. لو در حال حاضر استاد دانشگاه هنگ کنگ است.
جانسون و لو در سال ۲۰۱۱ شرکت گرافن فرونتیرز را تاسیس کردند؛ این شرکت در مرکز انتقال فناوری دانشگاه پنسیلوانیا در قالب برنامه یوپی‌استارت تاسیس شد. یوپی‌استارت نام یک انکوباتور کسب و کار است که به توسعه فناوری‌های مختلف اختصاص دارد. بعد از تاسیس شرکت، افراد دیگری نیز به این شرکت ملحق شدند.
گرافن ماده‌ای تک لایه‌ای به ضخامت یک اتم کربن است که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر رسانایی بسیار بالا، شفاف بودن و انعطاف‌پذیر بالا است. این ویژگی‌ها می‌تواند گرافن را به عنوان ماده‌ای مناسب برای ساخت حسگرها تبدیل کند. همچنین از گرافن می‌توان برای ساخت غشاء‌های تصفیه آب، زیست‌حسگرها و نمایشگرهای انعطاف‌پذیر استفاده کرد.
چالش اساسی در این میان، ارائه روشی برای تولید انبوه گرافن است. در حال حاضر گرافن به صورت ورقه‌های بسیار کوچک ساخته می‌شود. شرکت گرافن فرونتیرز موفق به ارائه فناوری شده‌است که با استفاده از آن می‌توان ورق‌های گرافن به طول یک متر تولید کرد. نکته جالب توجه این است که این فناوری نیاز به خلاء ندارد؛ از سوی دیگر می‌توان این روش را با فرآیند صنعتی دیگر ترکیب کرد.
جانسون می‌گوید: این پروژه جدید به شکلی تعریف شده‌است که در نهایت به فناوری تولید گرافن در مقیاس‌های انبوه ختم شود. ما قصد داریم سیستمی شبیه چاپ روزنامه ارائه کنیم به طوری که یک فویل مسی وارد سیستم رشد شده و از سوی دیگر گرافن در مقیاس‌های بزرگ از سیستم رشد خارج شود. می‌توان با این روش گرافن را به صورت انبوه و با قیمت بسیار کم تولید کرد.