امکان مشاهده نانوذرات و ویروس‌ها با استفاده از تلفن‌ همراه

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا با همکاری شرکت Holomic موفق به ساخت ابزار جانبی برای تلفن‌های هوشمند شدند که با استفاده از آن می‌توان نانوذرات را مشاهده کرد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه UCLA موفق به ارائه یک ابزار جانبی برای تلفن‌های همراه شده‌است که با استفاده از آن می‌توان ویروس‌ها و مواد بسیار کوچک را که چشم قادر به دیدن آن نیست، مشاهده کرد. این ابزار به کاربر کمک می‌کند تا بدون نیاز به میکروسکوپ‌های گرانقیمت بتواند باکتری و ویروس‌ها را شناسایی کند. وزن این ابزار جانبی کمتر از نیم پوند است (هر پوند برابر ۴۵۳٫۵۶ گرم است-مترجم).
آیدوگان اوزجان از محققان این پروژه می‌گوید: این ابزار یک سیستم تصویربرداری بوده که می‌تواند اجسام کوچکتر از طول موج نور مرئی، نظیر باکتری و ویروس، را نمایش دهد. از این ابزار می‌توان در تست‌های زیست‌پزشکی و فناوری‌نانو استفاده کرد. این اولین باری است که دستگاهی برای مشاهده نانوذرات با استفاده از تلفن همراه ساخته می‌شود.
این ابزار جدید دارای میکروسکوپ فلورانس با چاپگر سه بعدی بوده که از یک فیلتر رنگی، لنز خارجی و دیود لیزری بهره‌مند شده‌است. این دیود، تابش‌هایی به سوی نمونه جامد و مایع با زاویه‌ ۷۰ درجه‌ای روانه می‌کند. این سیستم تابش موجب می‌شود تا پراش‌های ناخواسته از اجسامی به جز نانوذرات مورد نظر، حذف شوند.
این گروه تحقیقاتی، این ابزار را مستقیم به دوربین تلفن هوشمند متصل کرده و موفق به مشاهده ذرات سایتومگالوویروی انسان شدند. این ویروس عامل بروز نقص‌هایی در نوزادان نظیر ناشنوایی و آسیب‌های مغزی است که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ شود. ابعاد این ویروس در حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ نانومتر است. این گروه در یک آزمایش جداگانه این ابزار را به تلفن هوشمند متصل کرده و با استفاده از آن نانوذرات پلی‌استایرن به ابعاد ۹۰ تا ۱۰۰ نانومتر را مشاهده کردند.
برای تایید نتایج این ابزار، محققان این پروژه از میکروسکوپ الکترونی روبشی و میکروسکوپ همگرا فوتون شمار استفاده کردند. نتایج نشان داد که تصاویر به‌دست آمده از ابزار با تصاویر گرفته شده با میکروسکوپ یکسان هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این گروه تحقیقاتی به آدرس http://org.ee.ucla.edu/ مراجعه کنید. اوزجان یکی از پایه‌گذاران شرکت Holomic llc است که روی تجاری‌سازی فناوری‌های تصویربرداری فعالیت دارد. این شرکت درصدد است تا یافته‌های علمی به‌دست آمده در دانشگاه UCLA را تبدیل به محصول کند. بخشی از حمایت‌های مالی این پروژه توسط شرکت نوکیا، اداره تحقیقات ارتش و بنیاد ملی علم انجام شده‌است.