راه‌اندازی بخش نانوچاپ در موسسه آاستار

موسسه آاستار اخیرا یک بخش ویژه برای نانوچاپ راه‌اندازی کرده است. این بخش می‌تواند برای تولید اولیه محصولات فناوری‌نانو که در آنها نیاز به نانوچاپ است، مورد استفاده قرار گیرد.

فناوری نانوچاپ دارای قابلیت‌های متعددی است، برای مثال با این فناوری می‌توان چسب‌هایی تولید کرد که هیچ اثری از خود به جای نمی‌گذارد، همچنین از این فناوری می‌توان برای تولید روکش‌هایی عاری از باکتری برای پوشش‌دهی ادوات پزشکی استفاده کرد. موسسه تحقیقات مهندسی مواد آاستار یک بخش نانوچاپ راه اندازی کرده است که در آن می‌توان محصولات مهندسی شده نظیر پلاستیک‌ها و سطوح ویژه را ایجاد کرد. این سطوح یا مواد پلاستیکی، بعد از تولید در این بخش می‌تواند در محصولاتی نظیر چسب‌ها، لنز‌ها، داربست‌های سلولی، سطوح ضد بخار و ضد باکتری مورد استفاده قرار گیرد.
این بخش جدید با سرمایه‌گذاری سازمان‌های مختلف راه‌اندازی شده‌است، گروه‌های تحقیقاتی، تولیدکنندگان و فعالان فناوری‌نانو در زنجیره تحقیقات تا تولید محصول می‌توانند از امکانات این بخش استفاده کنند. این بخش نانوچاپ توسط موسسه آاستار در راستای اهداف این موسسه برای تجاری‌سازی محصولات فناوری‌نانو در سنگاپور تاسیس شده‌است. بخش مهندسی مواد موسسه آاستار با شرکت‌هایی نظیر توشیبا، NTT Advanced Technology،NIL Technology ApS، Kyodo International،micro resist technology GmbH, Nanoveu Pte و Solves Innovative Technology Pte برای تولید محصولات اولیه مختلف در حوزه فناوری‌نانو همکاری می‌کند. این بخش نانوچاپ نیز می‌تواند در همین راستا با سازمان توسعه اقتصادی سنگاپوری و SPRING همکاری کرده تا کاربردهای نانوچاپ را در صنایع مختلف پیاده‌سازی کند؛ این کار می‌تواند موجب افزایش ارزش افزوده محصولات شود.
کارن چونگ مدیر بخش نانوچاپ موسسه آاستار می‌گوید: ما می‌توانیم به شرکت‌ها کمک کنیم تا ۲۰ هزار نمونه را به صورت پایلوت تولید کنند، با این کار تولیدکنندگان می‌توانند مسیر تولید اولیه خود را کوتاه و هزینه سنگین تحقیقات خود را کاهش دهند. با امکانات نانوچاپ موجود، ما می‌توانیم به شرکت‌هایی که به دنبال راه‌کاری‌هایی برای طراحی و پیاده‌سازی طرح‌های جدید محصولات خود هستند، کمک کنیم.
یاسایوکی یاگی از مدیران شرکت Advanced Machinery Business Unit می‌گوید: بخش نانوچاپ موسسه آاستار، ابزار لازم برای تولید محصولات واقعی را در اختیار ما قرار می‌دهد. ما و موسسه آاستار قصد داریم تا راه‌کارهای مبتنی بر نانوچاپ را برای حل مشکلات محصولات فعلی خود پیدا کنیم.
بخش نانوچاپ موسسه آاستار در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۳ با حضور شرکت‌های مختلفی راه‌اندازی شد.