اتمام فاز اول تست بالینی نانودارو ضد هپاتیت B

یک شرکت داروسازی موفق به پایان رساندن فاز اول تست بالینی داروی ضد هپاتیت بی شده‌است. این دارو مبتنی بر RNAi بوده که با بیان یک ژن، می‌تواند پروتئینی برای مبارزه با این ویروس ایجاد کند.

شرکت آروهد ریسرچ (Arrowhead Research Corporation) یکی از شرکت‌های داروسازی آمریکا است. این شرکت که در بخش تولید داروهای مبتنی بر RNAi فعالیت دارد اخیرا اعلام کرده است که فاز اول تست بالینی داروی ARC-520 را به پایان رسانده است. این دارو مبتنی بر RNAi بوده که برای مبارزه با ویروس هپاتیت بی طراحی شده‌است. نتایج تست‌های اولیه انجام شده روی این دارو نشان می‌دهد که ARC-520 بسیار ایمن است بنابراین، این شرکت داروسازی می‌تواند برای شروع فاز دوم تست بالینی آماده شود.
کریستوفر آنرالون مدیر این شرکت می‌گوید: ما از این که توانستیم فاز اول تست بالینی را با موفقیت به پایان برسانیم خوشحالیم. این موفقیت قوت قلب بیشتری را برای ادامه کار می‌دهد، با این اعتماد به نفس، ما می‌توانیم وارد فاز دوم تست شویم.
فاز اول این تست به شکلی طراحی شده بود که ایمنی ARC-520 در دوزهای مختلف به اثبات برسد و همچنین اثرات دارویی آن مورد ارزیابی قرار گیرد. در این تست ۳۶ نفر از این دارو در استرالیا استفاده کردند. همه این افراد دوز کامل دارو را مورد استفاده قرار دادند. پژوهشگران به بررسی اثرات سمی این دارو پرداخته و به دنبال پاسخ این سوال بودند که آیا این دارو اثرات سمی دارد یا خیر؛ همچنین آنها به دنبال این موضوع بودند که آیا دارو محدودیت دوز مصرفی دارد یا خیر. از داوطلبین در ۲۴ تا ۴۸ ساعت ابتدایی بعد از مصرف دارو، آزمایش خون گرفته شد و اندام‌های حساسی نظیر کلیه و کبد که نسبت به داروها و مواد شیمیایی عکس‌العمل نشان می‌دهند مورد آزمایش قرار گرفتند. هیچ مورد اثر سمی از این دارو در اندام‌ها و خون داوطلبین دیده نشد.
درباره ARC-520
بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان آلوده به ویروس هپاتیت بی هستند، این ویروس می‌تواند آسیب‌هایی به کبد وارد کند که در نهایت منجر به بروز بیماری سرطان شود. شرکت آروهد ریسرچ برای مبارزه با این ویروس دارویی مبتنی بر RNAi تولید کرده است که با بیان یک ژن ویژه می‌تواند پروتئینی جهت از بین بردن این ویروس‌ها تولید کند. هدف این دارو، درمان بیماری و ایجاد مقاومت در برابر آلوده شدن به این ویروس است.