آموزش فناوری‌نانو در روسیه

موفقیت کلاس‌های اخیر فناوری‌نانو باعث افزایش اهمیت معلمان ممتاز برای آموزش علمی اثربخش شده است.

در حال حاضر دنیای آموزش با چالش‌های مهمی نظیر همگامی با تحقیقات علمی جدید و تدوین منابع آموزشی برای جوانان مواجه است. در کشور روسیه برای رفع این چالش‌ها مباحث زیادی مطرح می‌شود. موفقیت کلاس‌های اخیر فناوری‌نانو باعث افزایش اهمیت معلمان ممتاز برای آموزش علمی اثربخش شده است.

 بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی به خاطر پروژه‌های فناوری‌نانوی خود، در رقابت‌های علمی فدرال برنده شده‌اند. معلمان تیم‌های موفق دلایل اصلی موفقیت تیم‌های خود را داشتن بودجه‌های تجهیزاتی بالا دانسته‌اند.

به گفته سرگی یادوکوو، دبیر فیزیک دبیرستان تامبوو، «فناوری‌نانو در دبیرستان‌ها باعث علاقمند شدن دانش‌آموزان به این علم می‌شود. در این رستا، دانش‌آموزان باید در ابتدا مبانی فیزیک و شیمی را بیاموزند».

زمانی که مدرسه به کلاس‌های درس ویژه آموزش فناوری‌نانو تجهیز می‌شود، دانش‌آموزان به این حوزه بسیار علاقمند می‌شوند. حتی بعضی مواقع با اجازه مسوولین دبیرستان، شعارها و تصاویر مخصوص فناوری‌نانو در دیوارهای کلاس‌ها درج می‌شود که این امر به جذاب‌تر شدن کلاس‌های آموزشی منجر می‌گردد.

در سطح دانشگاه‌ها نیز نمونه‌های بسیار زیادی از برنامه‌های موفق برای معرفی فناوری‌نانو به دانشجویان وجود دارد. برای نمونه در دانشگاه هرزن (Herzen) سن‌پیترزبورگ، هر ساله حدود ۳۰۰ دانش‌آموز دبیرستانی از آزمایشگاه‌های مخصوص فناوری‌نانو در دانشکده فیزیک این دانشگاه دیدن می‌کنند. به اعتقاد ایرینا پوپووا، استادیار دانشگاه Herzen، این برنامه برای دانشگاه بسیار ارزشمند بوده و به آنها این امکان را می‌دهد تا دانشجویان مستعد را برای آینده جذب نمایند.      

از منظر توسعه نظام‌مند نیز نه تنها داشتن مربیان علاقمند و ماهر حایز اهمیت است، بلکه باید متخصصانی داشت که بتوانند مهارت‌های خود را به دیگران منتقل کنند.