آغاز فاز دوم تست بالینی داروی ضدسرطان مبتنی بر نانوذرات

فاز اول تست داروی سرطان پروستات موسوم به BIND-014 به پایان رسیده است. شرکت بیند تراپیوتیکز در حال آماده شدن برای انجام فاز دوم تست بالینی روی این دارو است.

شرکت بیند تراپیوتیکز (BIND Therapeutics)، یک شرکت فعال در بخش نانوپزشکی است که روی روش‌ درمانی هوشمندی موسوم به AccurinsTM کار می‌کند. آکیورین نانوذرات دارویی حاوی پلیمر است که توسط شرکت بیند تولید شده‌است.

این شرکت اخیرا اعلام کرده که تست‌های بالینی فاز دوم را برای ارزیابی کارایی و ایمنی داروی BIND-014 آغاز کرده است. BIND-014 نام داروی دوستاکسیل حاوی آکیورین است. این شرکت برای اولین بار از این سیستم دارویی برای درمان سرطان پروستات مقاوم در برابر شیمی‌درمانی استفاده کرده‌ است.

گئورگی برگ از مدیران این شرکت می‌گوید: «در سال‌های اخیر گزینه‌های موجود برای درمان بیماری سرطان پروستات مقاوم در برابر داروهای شیمی‌درمانی بسیار پیشرفت کرده‌اند. یکی از دلایل این پیشرفت، شناخت بیشتر محققان از گیرنده‌های زیستی سلول‌های سرطانی است. این گیرنده مسئول عدم پاسخ‌دهی سلول به عوامل شیمی‌درمانی است. ما خوشحالیم که فاز اول تست بالینی داروی Bind-014 با موفقیت به پایان رسیده و میزان ایمنی این دارو، برای ما مشخص شده است. اکنون شرایط برای آغاز فاز دوم تست و ارزیابی بیشتر این دارو مهیا است. می‌توان گفت که این دارو در حال طی مراحلی است که در صورت به پایان رسیدن آنها، بیماران نیازمند می‌توانند گزینه دیگری برای درمان بیماری سرطان پروستات پیش روی خود داشته باشند.»

در این دارو از آنتی‌ژن ویژه غشاء پروستات استفاده شده‌است که یک ابزار مناسب برای درمان بیمارانی است که از سرطان پروستات حاد رنج می‌برند. نتایج تست‌ها نشان می‌دهند که در صورت وارد کردن دوز مناسبی از این دارو به بدن بیمار، بهبود قابل توجهی در شرایط بیمار ایجاد می‌شود.

برای انجام تست این دارو، ۴۰ بیمار دارای سرطان پروستات مورد آزمایش قرار گرفتند تا میزان اثربخشی این دارو مشخص شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط بیماران و نحوه تست می‌توانید به پایگاه اینترنتی www.clinicaltrials.gov مراجعه کنید.

از میان داروهای ساخته شده با استفاده از فناوری مهندسی نانو دارویی در شرکت بیند، Bind-014 اولین دارویی است که می‌تواند به تست‌های بالینی برسد. این دارو، حاوی آنتی‌ژن PSMA بوده که می‌تواند برای سلول‌های سرطان پروستات و برخی تومورهای جامد غیرپروستاتی استفاده شود. این دارو حاوی دو دوستاکسیل است. دوستاکسیل توسط سازمان دارو و غذای آمریکا مورد تایید قرارگرفته است و از آن برای درمان سرطان پستان استفاده می‌شود.