ساخت دستگاه AFM-IR با قابلیت استفاده در صنعت و دانشگاه

شرکت آناسیس اینسترومنت (Anasys Instruments) با تلفیق AFM و IR موفق به ساخت دستگاهی به نام nanoIR2™ شده‌است. این سیستم جدید قادر به تعیین مشخصات مواد در مقیاس نانومتری بوده و همچنین برای حل برخی مشکلات صنعت می‌توان از آن استفاده کرد.

شرکت آناسیس اینسترومنت (Anasys Instruments) اعلام کرد که نسل جدید طیف‌سنج مادون قرمز مبتنی بر مکروسکوپ‌ نیروی اتمی را با نام تجاری nanoIR2™ به بازار عرضه کرده است. این دستگاه که به صورت اختصاری AFM-IR گفته می‌شود مجهز به تابش از بالا بوده که دیگر نیازی به آماده‌سازی نمونه روی منشور ZnSe ندارد، این موضوع موجب می‌شود تا دقت اندازه‌گیری این دستگاه افزایش قابل توجهی پیدا کند. AFM-IR را می‌توان در حوزه‌های مختلف نظیر ادوات نیمه هادی، فیلم‌های نازک، نانوکامپوزیت‌ها، مواد معدنی، بافت‌ها، ادوات ذخیره‌سازی اطلاعات و پلیمرها استفاده کرد. علاوه‌بر این NanoIR2 دارای مود افزایش یافته رزونانس است که می‌تواند حساسیت دستگاه AFM-IR را در اندازه‌گیری نمونه‌هایی با ضخامت زیر ۲۰ نانومتر افزایش دهد.
دوگ گاتهرد مدیر این شرکت می‌گوید: یکی از پیشنهادات مشتریان به ما این بود که در صورت امکان فرآیند آماده‌سازی نمونه را ساده‌سازی کنیم تا بتوان نمونه‌ها را به صورت درجا اندازه‌گیری کرد. ما این پیشنهاد را با آغوش باز پذیرفتیم که ماحصل آن تولید دستگاه NanoIR2 شد. کورت مارکات از محققان این پروژه می‌گوید: دستگاه NanoIR2 دامنه کاربرد بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی دارد، از مزیت‌های آن می‌توان عدم نیاز به آماده‌سازی روی منشر را نام برد. این دستگاه قادر است برخی از مشکلات موجود در صنعت را حل کند؛ همچنین ابزار قدرتمندی برای آنالیز شیمیایی مواد نانومقیاس در حوزه دانشگاهی است. ما برای ساخت این دستگاه نوآوری‌هایی داشتیم که آنها را در قالب پتنت‌هایی به ثبت رساندیم؛ این پتنت‌ها حساسیت سیستم ما را افزایش می‌دهند. در این دستگاه مود رزونانس افزایش یافته به کار گرفته شده‌است که می‌تواند کیفیت طیف‌های ما را از نمونه‌های پلیمری با ضخامت کمتر از ۲۰ نانومتر افزایش دهد.
در این دستگاه قدرت تفکیک نانومتری دستگاه AFM با امکان طیف‌سنجی مادون قرمز ترکیب شده و در نهایت شرایطی را فراهم کرده که بتوان شناسایی و تعیین مشخصات دقیقی از نمونه‌ها را به‌دست آورد. طیف‌های به‌دست آمده از این دستگاه قابل مقایسه با طیف‌های FTIR توده‌ای است همچنین از بانک‌های اطلاعاتی FTIR می‌توان برای شناسایی طیف‌های این دستگاه استفاده کرد. با این دستگاه جدید می‌توان خواص مکانیکی و گرمایی را نیز با قدرت تفکیک نانومتری به‌دست آورد.
این دستگاه نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی است، برای ساخت این دستگاه این شرکت حمایت مالی را از موسسه استاندارد آمریکا دریافت کرده است.