تولید نانوذرات محرک سیستم ایمنی بدن در برابر سلول‌های سرطانی

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه جانز هاپکینز موفق به ساخت نانوذرات صافی شدند که موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود. این ذرات به نحوی طراحی شدند که سیستم ایمنی را وادار به تکثیر سلول‌های T ( سلول‌های محافظ و مبارز بدن-مترجم) کرده وآنها را تحریک به حمله به تومورهای سرطانی می کند.

پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز موفق به ساخت نانوذره‌ای شدند که می‌تواند موجب تحریک سلول‌های سیستم ایمنی بدن برای مقابله با تومورهای سرطانی شود. این ذرات، بهتر از ذرات کروی که پیش از این برای تحریک سلول‌های ایمنی جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده شده بود، عمل می‌کند.
جوردن گرین از محققان این پروژه می‌گوید شکل این ذرات بسیار مهم است زیرا ذرات بیضوی و کشیده بسیار بهتر از ذرات کاملا کروی در فعال کردن سیستم ایمنی عمل می‌کند و می‌تواند تومور را در حیوانات از بین ببرد. یکی از بزرگترین چالش‌ها در حوزه سرطان، ردیابی تومور و از بین بردن آن است. یکی از راهبردها این است که از یک کپسول حاوی داروی ضد تومور استفاده کنیم، این کپسول وارد بدن شده و به محل تومور می‌رود و در آنجا محتویات خود را رهاسازی می‌کند. روش ‌شیمی‌درمانی فعلی که در آن دارو مستقیم وارد بدن می‌شود موجب از بین بردن سلول‌های سالم نیز می‌شود. ما به دنبال استفاده از سلول‌های T بودیم تا تومورها را یافته و از بین ببریم.
معمولا از سلول‌های حاوی آنتی‌ژن (APC) به عنوان نابودگر سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این گروه مدت‌ها به دنبال ساخت APC‌های مصنوعی بودند که در نهایت موفق به ساخت آن شدند. این گروه‌ APC‌هایی تولید کردند که در سطح آنها پروتئین‌های موجود در سطح تومور وجود داشت که به عنوان “سیگنال وجود خطر” برای بدن محسوب می‌شود. این APC موجب تحریک سلول‌های T و فعال شدن آنها می‌شود این کار موجب تکثیر سلول‌های T در مدت چند روز می‌شود. سلول‌های تکثیر یافته در نهایت درون بدن به دنبال سلول سرطانی گشته و آنها را از بین می‌برند. این روش دارای محدودیت‌ و مشکلاتی بود. از این رو محققان به فکر بهبود این سلول‌ها افتادند و در نهایت دریافتند که صاف کردن APCها موجب می‌شود عملکرد بهتری نسبت به سلول‌های کروی داشته باشد.
این گروه نانوذرات صاف را با نانوذرات کروی به دو گروه موش تزریق کرده و نتایج را مقایسه کردند و در نهایت نشان دادند که قدرت عملکردی ذرات صاف چند برابر بیشتر از ذرات کروی است.