بازی کسب وکار در عصر دومین روز دوره توانمندسازی نانو

کارگاه‌های «بازی کسب و کار» و «برنامه‌ریزی مسیرشغلی» دو کارگاه دیگر دومین روز دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی بود که در عصر ۳۰ام آبان ماه در مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای کرج برگزار شدند.

یکی از جذاب‌ترین کارگاه‌های این دوره که شرکت کنندگان با اشتیاق بسیار در آن حضور و تعامل داشتند کارگاه «بازی کسب و کارKAB» بود که در آن آقایان کریمی و سلیمی و خانم مهدوی؛ اساتید بخش علوم تربیتی و کارآفرینی مرکز تربیت مربی پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای، این کارگاه را با هیجان و جذابیت بسیار برگزار کردند.

کریمی در خصوص بازی کسب و کار به خبرنگار ستاد نانو توضیح داد: «بازی KAB در واقع یک نوع بازی شبیه‌سازی کسب و کار است که در سازمان جهانی کار طراحی شده است. در این بازی تلاش در رفع ضعف افراد دارای ایده‌ که پتانسیل لازم برای تبدیل کردن ایده خود به نوآوری و کارآفرینی را دارند، می‌شود.»

وی ادامه داد: «ماندگاری آموزش همراه بازی و کار گروهی و تعامل بسیار بیشتر از آموزش تئوری است. قرار گرفتن شرکت کنندگان در یک مسیر شبیه‌سازی شده و مشابه با شرایط واقعی کمک به سزایی به نحوه عملکرد آنها در فضای واقعی خواهد داشت.»

گفتنی است، شرکت کنندگان در سه گروه که هرکدام به منزله یک شرکت تولیدی‌اند با تعریف استانداردی به تولید محصول مشترکی می‌پردازند. در این بازی عوامل اجرایی دوره اتفاقاتی که در دنیای واقعی رخ می‌دهد را شبیه‌سازی می‌کنند. مثلا به سرقت رفته شدن پول، بیماری‌ها، آتش‌سوزی انبار و… این شبیه‌سازی به کمک «کارت‌های زندگی» که روی هر کدام یک اتفاق نوشته شده است صورت می‌گیرد.

کریمی در خصوص معیارهای گروه برنده خاطرنشان کرد: «برنده نهایی براساس، مقدارسود نهایی، هزینه‌های مصرفی، پس‌انداز، و نهایتا تولید محصول نهایی انتخاب می‌شود.»
وی همچنین افزود: «درواقع برنده واقعی کسی است که بتواند از منابع خود به بهترین نحو استفاده و نهایتا آن را چندین برابر کند و البته هزینه‌های زندگی خود را نیز برطرف سازد.»

filereader.php?p1=main_a780e798c1256020d

در چهارمین گارگاه روز دوم با موضوع «برنامه‌ریزی مسیرشغلی» مهندس رافعی؛ مشاور موسسه خدمات فناوری تا بازار، با بیان اینکه دانشجویان در این کارگاه مسیر شغلی خود را طراحی نخواهند کرد بلکه به ضرورت‌های طراحی مسیر اشتغال خود پی خواهند برد این  کارگاه را آغاز کرد.

رافعی در خصوص هدف برگزاری کارگاه گفت: «با توجه به اینکه شرکت کنندگان دراین دوره دانشجو هستند و به زودی در مسیر اشتغال قرار خواهند گرفت مهم است تا استعدادها و توانایی‌های خود را در جهت ورود به عرصه کار بشناسند.»
وی ادامه داد: «دانشجویان نباید توفع داشته باشند که بلافاصله پس از فارغ التحصیلی و ورود به بازار کار، مدیر و یا سمت بالایی با مزایا و حقوق بالا کسب کنند. بلکه بایستی بدانند که برای دست‌یابی به ایده‌آل‌های شغلی خود باید برنامه و یک مسیر مشخص داشته باشند.»

به گفته وی، دراین کارگاه به طور کلی مسیرها و برنامه‌های کارآمد به دانشجویان معرفی می‌شود و هر فرد برای دستیابی به این مسیر و شناخت تیپ شخصیتی خود برای ورود به بازار نیازمند مشاوره فردی با متخصصان و مشاوران است.
مهندس رافعی قبل از بیان استراتژی‌های ورود به یک شغل از شرکت کنندگان خواست تا جایگاه و کار خود را در پنج سال آینده بیان کنند.

مشاور موسسه خدمات فناوری تا بازار اظهار کرد: «انتخاب مسیر شغلی یک کار کاملا پراهمیت است و باید تمامی جوانب خوب سنجیده شوند. سعی و خطا در این حوزه با گذشت زمان هزینه‌های سنگینی را به جای می‌گذارد. به همین سبب است که بایستی به برنامه‌ریزی شغلی جدی‌تر پرداخته شود.»

وی در ادامه الگوریتم از ایده تا بازار وهمچنین تئوری تیپ‌شناسی را بیان کرد و افزود: «شناخت تمایزهای رفتاری بسیار پراهمیت است و هر فرد بایستی به درک درونی از شخصیت خود دست پیدا کند.»

رافعی در خصوص ابزار شناختی  MBTIافزود: «ابزار MBTI شاخصی است برای تیپ شخصیت (ویژگی‌های درونی) که تا کنون اعتبار آن به دفعات زیاد ثابت شده است. این تست نتیجه پنجاه سال تحقیق است و سالانه دومیلیون نفر در حوزه آموزش و سازمان با این ابزار مورد سنجش قرار می‌گیرند.»

مدرس کارگاه برنامه‌ریزی مسیر شغلی در ادامه به معرفی انواع تیپ‌های شخصیتی (شهودگرا، حس‌گرا، احساس‌گرا و عقل گرایی) و تمایزهای رفتاری در جمع‌آوری اطلاعات بین این تیپ‌های شخصیتی پرداخت. در انتهای این کارگاه نیز مهندس رافعی استراتژی‌های ورود به بازار (یادگیری و هویت‌یابی) را تشریح نمود.

گفتنی است تمامی این مطالب با هدف شناخت هرچه بیشتر شرکت کنندگان از تیپ شخصیتی خود جهت تصمیم گیری و انتخاب مناسب ارائه شده است.