تولید نسل جدید فیلم‌های لایه نازک شفاف و انعطاف‌پذیر

شرکت کاناتو (Canatu) فیلم‌هایی نازک، شفاف و انعطاف‌پذیری را به بازار عرضه کرده است که می‌تواند انقلابی را در تولید نمایشگرهای لمسی ایجاد کند.

شرکت کاناتو (Canatu) در حاشیه کنفرانس بین‌المللی FPD ژاپن که در اکتبر امسال برگزار شد نسل جدید فیلم‌های نازک شفاف خود را با نام تجاری CNB™ رونمایی کرد. از این فیلم‌ها می‌توان برای تولید نمایشگرهای انعطاف‌پذیر و با کنتراست بالا استفاده کرد. این فیلم‌ها می‌توانند انقلابی را در حوزه تولید ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر لمسی سه بعدی ایجاد کنند.
CNB™ توانسته است تا رکورد بالاترین انعطاف‌پذیری و خمش‌پذیری را بشکند؛ این فیلم‌ها می‌توانند تا اندازه یک میلی‌متر خم شوند. با این ویژگی، شرکت‌های تولیدکننده ادوات الکترونیکی قادر خواهند بود تا در طراحی ادوات خود از آزادی عمل بیشتری برخوردار باشند. این فیلم‌ها دارای ضریب انعکاس بسیار پایینی بوده و ضریب تار بودن آنها صفر است. این فیلم‌ها می‌توانند کنتراست نمایشگرهای صاف و انعطاف‌پذیر و همچنین قدرت خواندن از روی صفحه را در محیط‌های باز افزایش دهند. با افزایش کنتراست تصویر، نیاز به نور زمینه کاهش یافته و مصرف انرژی بهینه می‌شود با این شرایط طول عمر باتری ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
نسل پنجم فیلم‌های ساخته شده توسط کاناتو دارای بالاترین قدرت عبوری میان نانوساختارهای کربنی است که تقریبا می‌توان گفت این فیلم‌ها بی‌رنگ هستند. بنابراین در صورت استفاده از این فیلم‌ها در نمایشگرها، تصاویر ایجاد شده بسیار زنده خواهند بود. شرکت کاناتو پیشنهاد می‌کند که برای ایجاد الگو روی این فیلم‌ها از تابش لیزر استفاده شود.
فناوری تولید این فیلم‌ها از نوع کربن سبز بوده و هیچ نوع ماده سمی در فرآیند‌های تولید استفاده نشده‌است. این فیلم‌ها تمام تست‌های زیست محیطی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. برای تولید این فیلم‌ها از ماده Carbon NanoBud® و فناوری Direct Dry Printing® (DDP) استفاده شده‌است که توسط شرکت کاناتو پتنت شده‌است. این فیلم‌ها روی زیرلایه‌های مختلف به صورت ورقه‌ای یا رول به رول در یک مرحله تولید می‌شوند.
ریستو وهلاینن، مدیر شرکت کاناتو می‌گوید: با راه‌اندازی خط تولید نسل پنجم پوشش‌های CNB، ما می‌توانیم وارد بازار صفحات نمایشی لمسی شویم. شرکت‌ها و تولیدکنندگان به دنبال تولید محصولات متفاوت با هزینه کم و عملکرد بالا هستند. مواد فعلی نظیر سیلیکون و اکسید‌های فلزی گرانقیمت بوده و از ویژگی‌هایی نظیر انعطاف‌پذیری، شفاف بودن و قابلیت ارتجاعی بی‌بهره هستند. از سوی دیگر فناوری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد در حال رسیدن به محدودیت عملکرد خود است.