پیل خورشیدی با امکان تولید الکتریسیته کافی برای تجزیه آب

شرکت هایپرسولار (HyperSolar) موفق به ساخت پیل خورشیدی مبتنی بر نانوذرات شده که قادر به تولید یک ولت الکتریسیته است.

شرکت هایپرسولار (HyperSolar) یکی از تولیدکنندگان ادوات تولیدکننده هیدروژن از آب و نور خورشید است. این شرکت اخیرا فناوری فتوسنتز مصنوعی خود با قابلیت تولید یک ولت برای استفاده مستقیم در تولید هیدروژن را رونمایی کرده است. این فناوری جدید مبتنی بر نانوذرات بوده و در راستای تحقیقات پیشین این شرکت است که ۸ ماه قبل به رقم ۰٫۲ ولت و ۳ ماه قبل به ۰٫۷۵ ولت رسیده بود.

از نقطه نظر تئوری، ولتاژ مورد نیاز برای شکستن آب و تولید هیدروژن و اکسیژن ۱٫۲۳ ولت بوده و در سیستم‌های واقعی نزدیک ۱٫۵ ولت است. این که بتوان با استفاده از پیل خورشیدی ارزان قیمت ۱٫۵ ولت الکتریسیته تولید کرد، نتیجه جالب توجهی است.

پیل‌های خورشیدی سیلیکونی که ارزان قیمت هستند تنها ۰٫۷ ولت الکتریسیته تولید می‌کنند که برای شکستن مولکول آب کافی نیست. پیل‌های خورشیدی تجاری فعلی که قادر به شکستن مولکول آب باشند بسیار گرانقیمت هستند.

تیم یانگ مدیر این شرکت می‌گوید برنامه تحقیقاتی ما با دانشگاه کالیفرنیا به شکلی دنبال شد که در نهایت به نتایج جالب توجهی رسید. این که ما توانستیم به رقم یک ولت برسیم قدم بزرگی در این مسیر محسوب می‌شود، با تداوم رشد ما به رقم ۱٫۵ ولت مورد نیاز برای شکستن مولکول آب خواهیم رسید. مواد نیمه‌هادی ارزان قیمت بوده و به ما اطمینان می‌دهد تا در صورت کار روی آنها به محصولات ارزان قیمت برسیم. فرآیند مورد استفاده برای ساخت این پیل‌ها بسیار جالب است زیرا از روش ساده شیمی مبتنی بر محلول استفاده شده است، در واقع نیازی به فرآیندهای گرانقیمت رایج برای ساخت آنها نیست، تمام فرآیند در یک بشر قابل انجام است.

اخیرا شرکت هوندا و جنرال موتورز اعلام کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ خودروهای هیدروژنی به تولید انبوه خواهد رسید. اما هنوز چالش تولید ارزان قیمت هیدروژن به عنوان سوخت حل نشده است. از انجایی که آب و نور خورشید به وفور در همه جا یافت می‌شود می‌توان از آنها برای تامین نیاز خودروها استفاده کرد. فناوری که این شرکت ارائه کرده می‌تواند به حل این چالش کمک کند. هر چند یک ولت برای شکستن مولکول آب کافی نیست اما نتایج این پروژه بالاترین رقم برای تولید انرژی در این حوزه محسوب می‌شود. شرکت هایپرسولار امیدوار است با بهبود این فناوری به رقم ۱٫۵ ولت برسد.