استفاده از روش کندوپاش برای تولید انبوه نانوسیم‌ها

یکی از موانع تجاری‌سازی نانوسیم‌ها، عدم وجود روشی برای تولید انبوه نانوسیم‌ها است؛ از سوی دیگر نانوسیم‌های تولید شده با روش‌های فعلی دارای ابعاد مختلفی هستند که نمی‌توان به سادگی روی طول آنها کنترل داشت. محققان کره‌ای فناوری جدیدی را برای تولید نانوسیم‌ها به صورت انبوه ارائه کردند. طول نانوسیم‌ها با این روش قابل کنترل است.

یک تیم تحقیقات کره‌ای متشکل از محققانی از دانشگاه و صنعت، موفق به ارائه فناوری برای تجاری‌سازی نانوسیم‌ها شدند. انتظار می‌رود با این روش جدید تولید انبوه، نانوسیم‌ها در حوزه‌های مختلف نظیر نیمه‌هادی و حسگری مورد استفاده قرار گیرند. محققان شرکت LG و مرکز ملی نانوفب در کره‌جنوبی روشی را برای تولید انبوه نانوسیم‌ها ارائه کردند. با این فناوری جدید می‌توان نانوسیم‌هایی با ترکیب شیمیایی مختلف و ابعاد متفاوت تولید کرد. نتایج این پروژه در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است.
نانوسیم‌ها رشته‌هایی با قطر کمتر از ۱۰۰ نانومتر هستند. این مواد را می‌توان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد، نانوسیم‌ها دارای ویژگی‌های الکتریکی، گرمایی و مکانیکی منحصر به فردی هستند. روش‌هایی که تاکنون برای تولید نانوسیم‌ها ارائه شده، از نرخ تولید بسیار پایینی برخوردار است به طوری که سه تا چهار روز زمان نیاز است تا چند میلیمتر نانوسیم رشد کند. بنابراین تولید ادوات مبتنی بر نانوسیم بسیار دشوار است. از سوی دیگر برای استفاده از نانوسیم‌ها در محصولات مختلف، طول نانوسیم‌ها باید یکنواخت باشد اما با روش‌های رایج نمی‌توان چنین ساختارهایی ایجاد کرد و باید مراحل تکمیلی متعدد و پیچیده‌ای روی نانوسیم‌ها انجام شود تا طول آنها یکسان شود. بنابراین روش‌های رایج نمی‌تواند برای تجاری‌سازی نانوسیم‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
برای حل این مشکل محققان به جای استفاده از روش سنتز شیمیایی از فرآیندی رایج در صنعت نیمه‌هادی استفاده کردند. این گروه از روش کندوپاش برای تولید انبوه نانوسیم‌هایی به طول ۲۰ سانتیمتر و قطر ۵۰ نانومتر استفاده کردند. در این روش نه نیاز به فرآیند سنتز طولانی است و نه به فرآیندهای تکمیلی پیچیده نیاز است.
پژوهشگران از این پروژه به‌عنوان یک روش صنعتی برای تولید انبوه و تجاری‌سازی نانوسیم نام می‌برند. یون یکی از محققان این پروژه می‌گوید: اهمیت روش جدیدی که ما ارائه کردیم این است که بسیاری از مشکلات فعلی را در صنعت حل می‌کند برای مثال بازده پایین و زمان طولانی فرآیند تولید در این روش جدید کاملا حل شده‌است. تاکنون نانوسیم‌ها به صورت جدی وارد صنعت نشده‌اند اما با این فناوری جدید می‌توان انتظار داشت که نانوسیم‌ها در ادوات مختلف مورد استفاده قرار گیرند.