استفاده از نانوذرات آهن برای مقابله با سرطان پستان بدخیم

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نانودارویی برای مقابله با سرطان پستان ساختند. در این دارو از نانوذرات آهن استفاده شده‌است که حامل داروی شیمی‌درمانی است.

در میان انواع سرطان‌های پستان، یک نوع آن موسوم به “منفی سه‌گانه” بسیار بدخیم بوده و درمان آن دشوار است. با استفاده از داروی شیمی‌درمانی می‌توان این نوع تومورها را تا حدی کوچک‌ کرد اما در بسیاری از بیماران تومور مجددا رشد کرده و نسبت به داروی شیمی‌درمانی مقاومت پیدا می‌کند.
برای حل این مشکل محققان دارویی ساخته‌اند که در ساختار آن از نانوذرات حامل دروکسوبین و رشته‌های کوتاه از آر ان ای استفاده شده‌است. این رشته آر ان ای می‌تواند یکی از ژن‌های تومور را که مسئول ایجاد مقاومت در برابر دارو است، خاموش کند. با این کار تومور مقاومت خود را نسبت به دارو از دست داده و با استفاده از داروی شیمی‌درمانی می‌توان آن را از بین برد.
دیوید کوچ از محققان این پروژه می‌گوید: با این روش می‌توان دوز مصرفی دارو را به شدت کاهش داد زیرا شما می‌توانید مطمئن باشید که به تمام سلول‌های سرطانی دارو می‌رسد و هر یک از این سلول‌ها به مقدار لازم دارو دریافت می‌کنند.
در مقاله‌ای که این گروه در نشریه ACS Nano به چاپ رساندند نشان دادند که نانوداروی آنها می‌تواند تومور منفی سه‌گانه را در موش‌ها تا مقدار زیادی کوچک کند. از سوی دیگر از این نانوذرات با تغییراتی، می‌توان برای درمان سرطان‌های مختلف استفاده کرد. گیرنده استروژن، گیرنده پروژسترون و Her2 سه ماده‌ای هستند که به‌عنوان برچسب برای شناسایی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شوند. اما تومور منفی سه‌گانه اجازه اتصال این ترکیبات را به خود نمی‌دهد. محققان با استفاده از این نانودارو موفق به اتصال این برچسب‌ها به سلول‌های سرطانی شدند. با این کار می‌توان نرخ زنده ماندن را در سرطان پستان افزایش دهند.
هاموند از محققان این پروژه می‌گوید: این که می‌توان مقدار کمی دارو را به طور اختصاصی به تومور رساند موجب می‌شود این روش بسیار کاراتر از روش‌های رایج باشد. هاموند امیدوار است که بتوانند با استفاده از این نانوذرات جدید و پروتئین ویژه‌ای که در سطح سرطان پستان است، بتوانند این بیماری را از بین ببرند.
این نانودارو از سه بخش تشکیل شده‌است: هسته اصلی که نانوذره آهن است، یک رشته آر ان ای که روی نانوذره را پوشانده و یک لایه بیرونی که عمل حفاظت از نانودارو را به عهده دارد.