تفاهم‌نامه‌ همکاری برای تولید نانولوله‌ کربنی و گرافن

شرکت مالزیایی فلدا گلوبال ونچرز، بزرگترین تولیدکننده روغن خرما در جهان، قصد دارد تا با استفاده از فناوری شرکت نانوسیستم کمبریج اقدام به تولید نانولوله‌کربنی و گرافن کند. این دو شرکت تفاهم‌نامه همکاری را در این زمینه امضاء کرده‌اند.

شرکت فلدا گلوبال ونچرز (Felda Global Ventures Holding) با همکاری دانشگاه کمبریج قصد دارند تا گرافن و نانولوله‌ کربنی با کیفیت بالا تولید کنند. در بیانیه‌ای که مدیر بزرگترین شرکت تولیدکننده روغن خرما در جهان منتشر کرده، آمده است که این شرکت به زودی تبدیل به یکی از پیشروان تولید نانولوله کربنی و گرافن در جهان خواهد شد. مقرر شده‌است که این شرکت گرافن و نانولوله‌ کربنی را به‌عنوان محصول جانبی فرآیند تولید روغن خرمای خام، تولید کند. شرکت FGV توافق‌نامه همکاری با شرکت نانوسیستم برای راه‌اندازی خط تولید نانولوله کربنی و گرافن به امضاء رسانده است. نانوسیستم یکی از شرکت‌های منشعب شده از دانشگاه کمبریج است.
براساس این توافق‌نامه، شرکت FGV قرار است تا با استفاده از فناوری جدیدی که شرکت نانوسیستم به‌دست آورده، نانولوله کربنی و گرافن با کیفیت بالا تولید کند. نانولوله‌کربنی و گرافن با کیفیت بالا می‌تواند برای تولید نسل جدید ادوات الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد، ادواتی که بسیار سریع‌تر از ادوات فعلی بوده و مصرف انرژی کمتری دارند. مدت‌هاست که پژوهشگران به دنبال جایگزینی ترانزیستورهای گرافنی و نانولوله‌ای به جای ترانزیستورهای سیلیکونی هستند.
علاوه براین، از نانولوله‌های کربنی و گرافن می‌توان برای تولید نسل جدید کابل‌های مخابراتی نظیر کابل‌های زیرآبی استفاده کرد. در این روش از پسماندهای کربنی حاصل از استخراج روغن خرما برای تولید نانولوله کربنی و گرافن استفاده می‌شود، که این موضوع علاوه بر کاهش هزینه تولید این مواد موجب تاثیر مثبت روی محیط‌زیست می‌شود.
همکاری مشترک میان دو شرکت موجب حصول ارزش افزوده برای طرفین می‌شود، از یک سو شرکت FGV مواد خام اولیه را برای تولید نانولوله و گرافن تامین می‌کند و از سوی دیگر شرکت نانوسیستم فناوری لازم را برای تولید این محصولات در اختیار FGV قرار می‌دهد.
موحد ایزا می‌گوید: فناوری سبز از یک سو موجب رشد اقتصادی یک سیستم شده و از سوی دیگر باعث حفظ محیط‌زیست می‌شود. با توجه به این که حفظ محیط‌زیست یکی از چالش‌های جهانی محسوب می‌شود، FGV به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده روغن خرما در جهان باید از فرآیندهای زیست‌سازگار استفاده کند. در این راستا ما مفتخریم که این شرکت علاقه‌مند استفاده از فناوری شرکت ما برای تولید نانولوله‌کربنی است. شرکت نانوسیستم کمبریج قریب به یک دهه است که روی تولید نانولوله‌های کربنی تحقیق می‌کند.