همکاری مشترک برای ارتقای بانک اطلاعاتی محصولات فناوری‌نانو

مرکز فناوری ویرجینیا برای بهبود و ارتقای بانک اطلاعاتی محصولات مبتنی بر فناوری نانو، با مرکز بین‌المللی ویلسون وودرو به توافق رسید. مقرر شد هر دو مرکز حمایت مالی ویژه‌ای را برای ارتقاء این بانک اختصاص دهند.

در طول یک دهه گذشته نانومواد به عنوان قلب محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو بوده است. با توجه به اهمیت نانوساختارها در عملکرد محصولات، بانک اطلاعاتی موسوم به Nanotechnology Consumer Product Inventory در سال ۲۰۰۵ توسط مرکز بین‌المللی ویلسون وودرو ایجاد شد. در این بانک اطلاعاتی، اطلاعات مربوط به محصولا مبتنی بر فناوری‌نانو که وارد بازار شده‌اند، درج شده‌است. در ابتدای راه‌اندازی این بانک اطلاعاتی، تنها ۵۴ محصول در آن درج شده بود اما به مرور تعداد این محصولات به ۱۰۰۰ محصول رسید که همچنان تعداد آن رو به افزایش است. در گزارشات ومقالات مختلف به کررات به این بانک اطلاعاتی ارجاع شده‌است. از سال ۲۰۰۹ بودجه این بانک اطلاعاتی قطع شده‌است.
اخیرا بخش فناوری‌نانو مرکز فناوری ویرجینیا به کمک مرکز بین‌المللی ویلسون وودرو آمده تا بتوانند از این بانک اطلاعاتی حمایت کرده و به توسعه و تکامل آن کمک کند. ماتیو هال از مدیران موسسه فناوری کریتیکال می‌گوید: من هر کجا که بخواهم از پتانسیل‌های نانومواد در تولید محصولات صحبت کنم یا مقاله و گزارشی در این باره بنویسم به این بانک اطلاعاتی ارجاع می‌دهم. این بانک اطلاعاتی منتقدانی در بخش تحقیقات، قانون‌گذاران و تولیدکنندگان دارد آنها می‌گوید که اطلاعات علمی درباره ادعای تولیدکنندگان محصولات درج شده در این بانک‌ها وجود ندارد.
به همین جهت جلساتی میان موسسان این بانک اطلاعاتی و مدیران بخش‌های تحقیقاتی از دانشگاه‌ میشیگان برگزار شد تا راه‌هایی برای بهبود این بانک پیدا شود. در پایان این نشست‌ها مقرر شد تا مرکز ویلسون وودرو و مرکز فناوری ویرجینیا حمایت‌های مالی ویژه‌ای را برای توسعه این بانک اطلاعاتی اختصاص دهند تا بتوانند اعتمادپذیری، اعتبار علمی و عملکردی این بانک اطلاعاتی ارتقاء یابد. همچنین مقرر شد تا اطلاعات جامع‌تر و توصیفی‌تری درباره محصول و نانومواد مورد استفاده در آن در بانک درج شود .برای مثال: ابعاد، غلظت و راه‌های اثرگذاری این نانومواد باید در بانک اضافه شود. منظور از راه‌های اثرگذاری، ارائه راه‌ها و مسیرهایی است که نانوساختار می‌تواند به محیط‌زیست یا بدن وارد شود. برای مثال اگر نانوساختار در اسباب‌بازی به کار برده شود از راه جویدن توسط کودک می‌تواند وارد بدن او شود. یک از ویژگی‌های جالب نسخه جدید این بانک اطلاعاتی آن است که می‌توان بر اساس نوع محصول یا نوع نانومواد در آن جستجو کرد.