ساخت باتری انعطاف‌پذیر از نانولوله‌های کربنی

محققان با استفاده از نانولوله‌های کربنی و میکروذرات موفق به ساخت باتری انعطاف‌پذیر شدند. این باتری را می‌توان در ابعاد مختلف تولید کرد.

پژوهشگران موسسه فناوری نیوجرسی موفق به ساخت باتری انعطاف‌پذیری شدند که در ساختار آن از نانولوله‌های کربنی استفاده شده‌است. از این باتری می‌توان برای تولید ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر استفاده کرد.
مدت‌هاست که دانشمندان به دنبال تولید نمایشگرهای انعطاف‌پذیر مجهز به دیودهای ‌نشر نور آلی (OLED) هستند. در صورت تولید این نمایشگرها می‌توان تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترها و تلویزیون‌های انعطاف‌پذیر ساخت. باتری جدید می‌تواند برای ساخت این نمایشگرها بسیار مفید باشد. در این باتری، از نانولوله‌های کربنی و میکروذرات استفاده شده‌است. با وجود این ترکیبات می‌توان انتظار داشت که این باتری کاملا منعطف باشد.
سومنات میترا از محققان این پروژه می‌گوید: این باتری را می‌توان در ابعاد یک سوزن یا به بزرگی یک فرش تولید کرد؛ بنابراین می‌توان گفت که کاربردهای این باتری بسیار وسیع است. شما این باتری را می‌توانید به‌صورت بدنه خودرو طراحی کنید و در عین حال از آن برای تامین انرژی خودرو نیز استفاده کنید.
محققان این پروژه فناوری تولید این باتری را به‌صورت پتنت درآورده و در حال ثبت آن هستند، از سوی دیگر جزئیاتی درباره آن را در قالب مقاله در نشریه Advanced Materials به چاپ رسانده‌اند. در ساخت این باتری ژیکیان وونگ، دانشجوی دکتری شیمی این موسسه نیز با میترا همکاری کرده است.
یکی از نکات جالب در این پروژه آن است که می‌تواند توسط خود مشتریان نیز تولید شود. در واقع قطعات مختلف باتری به‌صورت یک کیت در آمده و مونتاژ آن توسط مصرف‌کننده انجام شود.
میترا می‌گوید: ما از نانولوله‌های کربنی برای تولید این باتری استفاده کردیم، این که می‌توان از این نانوساختار در تولید یک فناوری جدید استفاده کرد بسیار جالب توجه است.