افزایش حجم باک در خودروهای گازسوز با نانوساختارهای فلزی

شرکت باسف (BASF) اخیرا موفق به تولید انبوه نانوساختارهایی شده که قادر به ذخیره‌سازی مقادیر زیاد از گاز طبیعی است. این نانوساختارها که به چارچوب‌های آلی فلزی شهرت دارند، می‌تواند در باک خودروهای گازسوز مورد استفاده قرار گیرد. شرکت باسف در نمایشگاهی که اخیرا در آتلانتا برگزار شد خودروهای گازسوز مجهز به این نانوساختارها را رونمایی کرده است.

شرکت باسف (BASF) در کنفرانس North American Natural Gas Vehicle (NGV) Conference & Expo که از ۱۸ تا ۲۱ نوامبر سال جاری در آتلانتا برگزار می‌شود از محصول جدید خود رونمایی می‌کند. باسف یکی از تولیدکنندگان بزرگ مواد شیمیایی در جهان است که اخیرا موفق به تولید انبوه چارچوب آلی فلزی (metal organic framework) شده‌است. چارچوب آلی فلزی به ترکیبات فلزی با ساختار بلورین گفته می‌شود که دارای حفره‌های نانومقیاس است؛ این نانوحفره‌ها برای ذخیره‌سازی گازهای طبیعی و گازهایی نظیر هیدروژن و دی‌اکسید کربن مناسب هستند. چارچوب‌های آلی فلزی دارای مساحت سطحی بالایی بوده به طوری که می‌توانند گازها را روی سطح خود جذب کنند. یک گرم از این مواد می‌تواند سطحی در حد زمین فوتبال داشته باشد.
اخیرا باسف روی تجاری‌سازی چارچوب‌های آلی فلزی متمرکز شده‌است، در این راستا این شرکت پتنت‌های متعددی را در ارتباط با چارچوب‌های آلی فلزی به ثبت رسانده است، ترکیباتی که می‌تواند مقادیر زیادی گاز را ذخیره‌سازی کند. با این کار می‌توان توانایی ذخیره‌سازی انرژی در خودروها را افزایش داد.
باسف در حال حاضر در حال پیاده‌سازی فناوری استفاده از چارچوب‌های آلی فلزی در خودروها بوده به طوری که در نقاط مختلف جهان اقدام به استفاده از این مواد در خودروها کرده است. در کنفرانسی که اخیرا در آتلانتا برگزار شد، باسف نمونه‌هایی از خودروهای مجهز به دستگاه سوخت حاوی چارچوب‌های آلی فلزی این شرکت را عرضه کرد. سوخت این خودروها گاز طبیعی بوده و در طراحی و ساخت آنها از همکاری شرکت کوانتوم تکنولوژیز استفاده شده‌است، این شرکت یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان دستگاه‌های سوختی مبتنی بر گاز طبیعی در جهان است.
ژوزف لینچ از مدیران شرکت باسف می‌گوید: ما پیشرفت‌های قابل توجهی را در بخش فناوری چارچوب‌های آلی فلزی به دست آوردیم. ابتدا این فناوری را در بخش آزمایشگاهی تست کردیم و سپس تحقیقات خود را در صنعت خودروسازی ادامه دادیم. تست‌های انجام شده در خودروها نشان داد که فناوری ما در دنیای واقعی قابل استفاده است. ما قصد داریم طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده، این فناوری را به بازار مصرف عرضه کنیم.