استفاده دو مرحله‌ای از نانوذرات برای از بین بردن سرطان پانکراس

پژوهشگران روش دارورسانی جدیدی را ارائه کردند که می‌توان با استفاده از آن سلول‌های سرطان پانکراس را از بین برد. در این روش از دو نوع نانوذره استفاده می‌شود، دسته اول سلول‌های سرطانی را بی‌دفاع کرده و دسته دوم سلول‌ها را از بین می‌برند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا روش جدیدی را برای درمان سرطان پانکراس ارائه کردند. این گروه تحقیقاتی نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano به چاپ رساندند.
سرطان پانکراس یک بیماری کشنده بود که تا رسیدن به مراحل پیشرفته بیماری امکان شناسایی آن وجود نداشت. روش‌های درمان این بیماری بسیار محدود بوده و نرخ موفقیت آنها نیز بسیار اندک است. برای این که بتوان روش‌های جدیدی را برای درمان این بیماری پیدا کرد باید بتوان ابتدا آن را شناسایی کرد در حالی که شناسایی این بیماری چند سال پس از آغاز آن قابل انجام است. در بیماری سرطان پانکراس، تومورهای سرطانی از سلول‌هایی تشکیل شده‌اند که اطراف آنها را عناصر ساختاری نظیر استورما محاط کرده‌اند. استورما از مواد مختلفی نظیر بافت‌های رسانا و پریسایت‌ها تشکیل شده‌است. وجود استورما موجب می‌شود تا داروهای شیمی‌درمانی به سلول‌های سرطانی نرسد. در نتیجه اثربخشی داروهای سرطانی به شدت کاهش می‌یابد.
این گروه تحقیقاتی روش نانودرمانی دو موجی را در این پروژه به کار گرفتند، در این روش، دو نوع مختلف از نانوذرات به رگ‌های خونی تومور در موش تزریق شد. در موج اول، نانوذرات حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند پریسایت‌های اطراف تومور را از بین ببرد. موج دوم دارو، حاوی نانوذرات است و حامل داروی شیمی‌درمانی نیز بوده که می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. در واقع نانوذرات موج اول تومور را بی‌دفاع کرده و موج دوم نانوذرات، به تومور حمله می‌کنند.
این گروه تحقیقاتی در ابتدا به دنبال دارویی بودند که بتواند به‌صورت مستقیم سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهد اما مشکل اول آنها عدم دسترسی به این سلول‌ها بود. این روش جدید را که محققان یافتند، می‌تواند از طریق دخالت در ارتباط سلولی ( مکانیسم ارتباط میان سلول‌ها) مشکل آنها را حل کند. نانوذرات موج اول می‌توانند سیگنال‌های سلولی ایجاد کنند در نهایت موجب ممانعت از تشکیل پریسایت می‌شود با این کار مسیر برای حمله موج دو نانوذرات باز می‌شود موجی که می‌تواند داروی شیمی‌درمانی را به درون سلول‌های سرطانی برساند.
محققان سلول‌های سرطان پانکرانس انسان را درون بدن موش قرار داده و این روش درمانی را مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان داد که سلول‌های سرطانی با نرخ بالاتری نسبت به روش‌های رایج از بین رفتند.