اولین هم‌اندیشی مدرسان فناوری نانو برگزار شد

اولین هم‌اندیشی و کارگاه آموزشی مدرسان فناوری نانو، پنج شنبه ۲۸ آذرماه ۹۲ از سوی دبیرخانه مسابقه ملی فناوری نانو در دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران) برگزار شد.

اولین هم‌اندیشی و کارگاه آموزشی مدرسان فناوری نانو با موضوع ارزیابی وضعیت آموزش و ترویج، وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، پنج شنبه ۲۸ آذرماه  ۹۲ برگزار شد.

در این هم‌اندیشی که با حضور ۴۳ نفر از دارندگان گواهی توانمندی تدریس فناوری نانو برگزار شد، موضوعات زیر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت:

*گزارش ارزیابی سمینارهای ترویجی و کارگاه‌های آموزشی فناوری نانو در سال ۱۳۹۱
*آیین نامه حمایت از سمینارهای ترویجی و کارگاه‌های آموزشی سال ۱۳۹۲
*چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو
*پنجمین المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو
*سایت آموزش فناوری نانو
*آزمون و گواهی توانمندی تدریس فناوری نانو
* بررسی پیشنهادهای مدرسین درباره اعمال برخی تغییرات در آزمون‌های توانمندی تدریس (آزمون توانمندی تدریس پتنت، تخصصی شدن آزمون‌ها، بررسی کارکرد ترازها و …)

حاضران در این برنامه، در خصوص مباحث مختلفی به ارائه نظر و پیشنهاد پرداختند که برخی از محورهای اصلی آنها به شرح زیر بود:
۱-    تدوین مرجعی مناسب برای یکسان سازی ارایه‌ها (فایل‌های پاورپینت تدریس)
۲-    تدوین یک فایل تدریس (پاورپینت، فیلم آموزشی و …) استاندارد توسط ستاد و ارایه آن به مدرسان
۳-    برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور توانمند سازی مدرسین فناوری نانو در حوزه تدریس
۴-    برگزاری کارگاه‌های عملی و آزمایشگاهی برای مدرسین فناوری نانو با هدف افزایش سطح علمی و آموزشی مدرسان
۵-    رفع دشواری‌های موجود برای فعالیت مدرسین فناوری نانو در آموزش و پرورش
۶-    ستاد به منظور به کارگیری مدرسین فناوری نانو جهت تدریس و بکارگیری در دانشگاه‌ها، مدارس و پژوهشسرا‌ها برای ایشان جایابی نماید.
۷-    ایجاد امکانی مناسب به منظور دریافت سهمیه کنکور برای المپیاد دانش آموزی
۸-    ایجاد امکانی مناسب برای تاثیر گذاری بیش از پیش مسابقه ملی فناوری نانو در مصاحبه ورودی دکتری تخصصی
۹-    کمک به تسهیل تعاملات بین مدرسین و شرکت‌های آموزشی با هدف حفظ شأن و منزلت مدرسان و در نظر گرفتن منافع شرکت‌ها و نهادهای ترویجی
۱۰-  جلسات مشابهی مانند اولین هم اندیشی مدرسین فناوری نانو برگزار شود.
۱۱-   در استان‌ها و شهرستان‌ها، استفاده از مدرسان بومی هر استان و منطقه در اولویت قرار گیرد.
۱۲-   درخواست حمایت ستاد نانو از کارگاه‌های موضوعی و تخصصی.
۱۳-   تدوین برنامه، راهکار و آیین نامه‌ای بمنظور آموزش در مراکز صنعتی و تحقیقاتی
۱۴-    برگزاری وبیناری برای آموزش و به روز رسانی اطلاعات مدرسین و همفکری
۱۵-    استمرار جلسات هم‌اندیشی مدرسان فناوری نانو
۱۶-    تولید نرم افزارهای آموزشی برای گوشی‌های هوشمند، تبلت و …
۱۷-    انجام نظر سنجی‌های هدفمند از طریق پیامک و ایمیل
۱۸-    ارایه گواهی مکتوب توانمندی تدریس علاوه بر درج اسامی در سایت ستاد
۱۹-    ارایه یک فرمت قرارداد مناسب در زمینه آموزش برای شرکت‌ها و مدرسان فناوری نانو
۲۰-    تمدید گواهی مدرسان فناوری نانو بر اساس کارنامه عملکرد ایشان
۲۱-    در مورد طراحی سوالات المپیاد و مسابقه ملی فناوری نانو از مدرسان برتر استفاده شود.
۲۲-    ایجاد خودارزیابی توانایی تدریس فناوری نانو در سایت ستاد نانو به صورت مجازی
۲۳-    مباحث مربوط به ثبت اختراع و تجاری سازی (پتنت) هدفمندتر و بهینه تر در آزمون ها مطرح گردند.
۲۴-    علاوه بر سرفصل سمینارهای مورد حمایت ستاد، کارگاه‌ها و دورههای موضوعی و تخصصی هم مورد حمایت قرار گیرند.

در بخش دوم برنامه، کارگاهی آموزشی با عنوان «طراحی تدریس مبتنی بر آموزش و یادگیری فرآیند محور» توسط دکتر غلامعلی احمدی رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ارائه گردید.
سرفصل‌های کارگاه آموزشی عبارت بودند از: مفاهیم یادگیری، اصول حاکم بر یادگیری، دو رویکرد آموزشی و یادگیری نتیجه مدار و فرآیند مدار، اصول کلی طراحی آموزشی و نمونه‌هایی از الگوها و راهبردهای فرآیندی تدریس. در پایان برنامه به حاضرین در کارگاه، گواهی حضور اعطا شد.

لازم به ذکر است ستاد نانو سالانه ۴ آزمون توانمندی تدریس فناوری نانو با هدف ارزیابی توانمندی علمی و مهارت داوطالبان در انتقال مفاهیم علوم و فناوری نانو برگزار می‌نماید و داوطلبانی که حد نصاب لازم در دو شاخص علمی و آموزشی را در این آزمون کسب کنند، گواهی توانمندی تدریس در سه سطح «مدرس تراز الف»، «مدرس تراز ب» و «مدرس تراز ج» از کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دریافت خواهند کرد.