انتشار نتایج تست‌های بالینی یک نانوداروی ضدعفونت ویروسی

شرکت تکمیرا اخیرا تست‌های بالینی روی داروی جدید خود انجام داده است. این دارو یک داروی ضد عفونت ویروسی بوده که مبتنی بر فناوری نانوذرات لیپیدی است. نتایج این تست‌ها در دو نشریه تخصصی به چاپ رسیده است.

شرکت تکمیرا فارماکیوتیکس یک شرکت دارویی کانادایی تولیدکننده داروهای مبتنی بر RNA در جهان است. این شرکت اخیرا دو مقاله در نشریات Journal of Infectious Diseases  وNew England Journal of Medicine به چاپ رسانده است که در آنها نتایج فناوری نانوذرات لیپیدی خود را تشریح کرده است.

مارک موری از مدیران این شرکت می‌گوید: «ما در این دو مقاله اطلاعاتی درباره کاربردهای فناوری نانوذرات لیپیدی خود ارائه کردیم. در این مقالات نشان دادیم که چگونه این سیستم دارویی می‌تواند مقاومت در برابر ویروس ماربورگ ایجاد کند (ویروس ماربروگ عامل بیماری عفونی است که همراه با تب در بدن ظاهر می‌شود؛ این بیماری اولین بار در شهر ماربورگ آلمان دیده شد-مترجم). این فناوری در نتیجه تحقیقات اخیر ما درباره بیماری‌های عفونی بوده و می‌تواند زیربنایی برای درمان بیماری‌های عفونی مختلف در آینده باشد. یکی از برنامه‌های تحقیقاتی ما روی درمان بیماری‌های عفونی با منشاء ویروسی بوده که این پروژه با حمایت مالی ۱۴۰ میلیون دلاری توسط دولت آمریکا انجام شده و در اوایل سال ۲۰۱۴ وارد فاز اول تست بالینی می‌شود.»

موری می‌افزاید: «فناوری نانوذرات لیپیدی که ما ارائه کردیم وارد فاز تست بالینی شده‌است و اطلاعات خوبی برای بهبود این دارو از طریق این تست بالینی به دست ما رسید. بخشی از نتایج این پژوهش که با همکاری دانشگاه تگزاس انجام شده در قالب مقاله‌ای تحت عنوان Protection against Lethal Marburg Virus Infection Mediated by Lipid Encapsulated siRNA در نشریه Journal of Infectious Diseases به چاپ رسیده است. در این مقاله نشان داده شده که با استفاده از این سیستم دارویی می‌توان ۱۰۰ حفاظت در برابر ویروس ماربورگ ایجاد کرد.»

شرکت تکمیرا حمایت مالی دیگری را برای مطالعه روی داروهای مبتنی بر RNA از سوی موسسه ملی سلامت دریافت کرده است، این داروها برای درمان عفونت تب ویروسی ابولا و ماربورگ به کار گرفته می‌شوند. مقرر شده‌است تا از این حمایت مالی برای توسعه این دارو جهت استفاده در حیوانات استفاده شود.

داروهای مختلف این شرکت به کررات توسط سازمان دارو و غذای آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته و عملکرد آنها به تایید این سازمان رسیده است. در فرمولاسیون نانوذرات لیپیدی شرکت تکمیرا چند نوع ساختار لیپیدی به کار گرفته شده‌است که این ساختارها برای رسیدن به هدف ویژه‌ای طراحی شده‌اند.