بهینه‌سازی نانوذرات برای تسهیل وارد شدن دارو به سلول

محققان شرکت بیند تراپیوتیکس (BIND Therapeutics) موفق به بهینه‌سازی دسته‌ای از نانوذرات شدند که می‌تواند وارد شدن مولکول‌های دارویی را به درون سلول‌ها تسهیل کند. نتایج تست‌های آنها ثابت کرد که این نانوذرات به شکل موثری موجب وارد شدن ماکرومولکول‌های دارویی به بدن شده‌است.

شرکت بیند تراپیوتیکس (BIND Therapeutics) یکی از شرکت‌های نو پا در حوزه نانوپزشکی است. این شرکت اخیرا اعلام کرده که موفق به طراحی نانوذراتی با خواص درمانی شده‌است. یکی از موسسان این شرکت نتایج یافته‌ای این پژوهش را در قالب مقاله‌ای با عنوان “Transepithelial Transport of Fc-Targeted Nanoparticles by the Neonatal Fc Receptor for Oral Delivery” در نشریه Science Translational Medicine به چاپ رسانده است. این گروه تحقیقاتی موفق به بهینه‌سازی نانوذرات شده‌اند به شکلی که بتواند گیرنده FcRn را هدف قرار دهد. این گیرنده در سطح سلول‌های پلاسما قرار داشته و به‌عنوان یک سد زیستی شناخته می‌شود. وظیفه گیرنده FcRn انتقال مولکول‌های ایمونوگلوبین جی (IgG) از میان سدهای زیستی است، در صورتی که این گیرنده عمل نکند این مولکول نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود.
پژوهشگران از ویژگی انتقال‌دهنده بودن این گیرنده‌ها استفاده کرده و برای اولین بار نشان دادند که می‌توان با استفاده از این نانوذرات ماکرومولکول‌ها را وارد سلول‌ها کرد، ماکرومولکول‌هایی که به‌صورت طبیعی امکان وارد شدن به سلول را ندارند. محققان این نانوذرات را به‌صورت خوراکی وارد بدن مدل حیوانی کرده و نشان دادند که نانوذرات می‌تواند از سد سلول‌های سطحی روده عبور کند. با این روش امکان وارد کردن دارو به بدن به شکل موثری به‌وجود می‌آید.
این گروه تحقیقاتی برای اثبات عملکرد سیستم دارویی جدید خود، انسولین را با کمک این نانوذرات وارد بدن حیوان کردند.
اسکات مینیک مدیر عامل این شرکت می‌گوید: ما با استفاده از نانومهندسی، سیستم دارویی موسوم به آکیورینس (Accurins) تولید کردیم. این دارو در مرحله دوم تست بالینی برای درمان سرطان ریه و سرطان پروستات مقاوم در برابر دارو است. این یافته اخیر ما می‌تواند کارایی این دارو را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. تا پیش از این سدهای سلولی مانع از جذب مولکول‌های مورد نظر می‌شدند اما با هدف قرار دادن گیرنده‌های Fc می‌توان ورود ترکیبات مورد نظر به درون سلول را کنترل کرد.
شرکت بیند تراپیوتیکس امسال اعلام کرده که با شرکت‌های داروسازی مختلف نظیر آمگن (Amgen, Inc)، فیزر (Pfizer Inc) و آسترازنکا ای بی (AstraZeneca AB) همکاری مشترکی را آغاز کرده است. هدف آنها توسعه وتجاری‌سازی داروی آکیورینس است. رابرت لانگر و امید فرخزاد از موسسان شرکت بیند تراپیوتیکس هستند.