نانوکاتالیستی برای شکستن نیترات و نیتریت موجود در آب

زدایش نیتریت و نیترات از آب آشامیدنی کاری پرهزینه و چالش برانگیز است. اخیرا نانوکاتالیستی حاوی نانوذرات طلا و پالادیم ساخته شده‌است که می‌تواند با کارایی بالایی فرآیند شکستن این ترکیبات را انجام دهد.

نیترات و نیتریت از ترکیبات مضر در آب بوده که باید مقدار آن در حد بسیار کمی باشد. کودهای کشاورزی یکی از عوامل افزایش مقدار نیتریت در آب‌ها هستند. اخیرا محققان موفق به ساخت نانوکاتالیستی شدند که فرآیند شکستن مولکول‌های نیتریت را تسریع می‌کند. نیتریت‌ها هم‌خانواده نیترات بوده که به‌عنوان یک ماده معدنی در آب‌های سطحی و زیرزمینی یافت می‌شوند. این ترکیبات برای سلامتی مضر بوده و سازمان محافظت از محیط‌زیست مقدار مجاز آنها را در آب آشامیدنی به شدت محدود کرده است. زدایش این ترکیبات از آب امکان‌پذیر بوده که این کار با رزین و فیلتر انجام می‌شود اما هزینه این کار بسیار بالا است.
مایکل ونگ از محققان این پروژه می‌گوید: مشکل نیترات در مناطقی که کشاورزی انجام می‌شود بسیار جدی است. گروه ما چند سال است که روی نانوکاتالیست‌های پالادیم و طلا تحقیق می‌کند.
کاتالیست‌ها ترکیباتی هستند که در واکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما خود مصرف نمی‌شوند و تنها واکنش را تسریع می‌کنند. این مواد موجب نزدیک شدن مواد واکنش‌دهنده به یکدیگر می‌شوند. در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی در نشریه Nanoscale به چاپ رساندند نشان دادند که نانوذرات طلا و پالادیم می‌توانند به شکل کاراتری مولکول‌های نیترات و نیتریت را بشکنند. کارایی این نانوکاتالیست‌ها نسبت به تمام کاتالیست‌هایی که پیش از این ارائه شده بالاتر است. این نانوکاتالیست که در آزمایشگاه نانومواد و کاتالیست توسط تیم تحقیقاتی ونگ ساخته شده دارای هسته‌ای از جنس طلا و پوسته‌ای از جنس پالادیم است.
این گروه تحقیقاتی پیش از این نشان داده بودند که کامپوزیت طلا پالادیم قادر است با سرعت بیشتری آلاینده‌های کلردار را بشکند.
ونگ می‌گوید: در ترکیبات نیترات و نیتریت، کلر وجود ندارد بنابراین باید مکانیسم کار متفاوت باشد. ما هنوز دقیق نمی‌دانیم که چگونه کامپوزیت طلا و پالادیم موجب تسریع شکستن نیترات و نیتریت می‌شود. اما آنچه که ما یافتیم این است که در صورتی که ۸۰درصد از ساختار نانوکاتالیست پالادیم باشد، کارایی واکنش به بیشینه مقدار خود می‌رسد.