همکاری دو شرکت ترکیه‌ای و آلمانی برای تولید انبوه گرافن

شرکت گرافن (Grafen Co) برای تولید انبوه گرافن همکاری مشترکی را با شرکت لوم (LUM GmbH) آغاز کرده است. هدف نهایی، تولید گرافن به روش لایه‌برداری شیمیایی از فاز سیال است که هزینه آن نسبت به دیگر روش‌ها کمتر بوده و محصول نهایی از ویژگی‌های منحصربه فردی برخوردار است که گرافن‌های سنتزی فاقد آن خواص هستند.

شرکت ترکیه‌ای گرافن (Grafen Co) همکاری مشترکی با شرکت لوم (LUM GmbH) از آلمان جهت تحقیق روی فرآیند لایه‌برداری مبتنی بر آب برای تولید گرافن در مقیاس انبوه آغاز کردند. این روش جدید که در فاز آب انجام می‌شود، برای تولید صنعتی گرافن با هزینه کم بسیار ایده‌آل است؛ همچنین هزینه تولید با این روش بسیار کم است. این گروه تحقیقاتی در حال حاضر فاز اول کار را به پایان رسانده و به نتایج جالب توجهی رسیده‌اند. این گروه تحقیقاتی قصد دارند تا فاز دوم کار را به زودی آغاز کنند.
ابراهیم موتلی از بنیان‌گذاران شرکت گرافن می‌گوید: ما از این که با شرکت لوم همکاری می‌کنیم بسیار خرسند هستیم. تجربه شرکت لوم در بخش شیمی، فیزیک، تعیین مشخصات سوسپانسیون‌‌ها آمولیسیون‌ها و دیگر ترکیبات پیچیده می‌تواند مکمل تجربه ما در بخش تولید نانومواد کربنی باشد.
در میان روش‌های تولید انبوه گرافن از گرافیت خام، لایه‌برداری شیمیایی مستقیم از فاز مایع یکی از روش‌هایی است که محققان امید زیادی به آن دارند. محصول به‌دست آمده از این فرآیند، گرافنی با ساختار بلوری دست نخورده و خواص فیزیکی منحصربه فردی است که با گرافن‌های به‌دست آمده از روش‌های سنتزی کاملا متفاوت است. در این فرآیند از حلال‌های آلی نظیر N متیل‌پیرولیدین برای لایه‌برداری استفاده می‌شود؛ همچنین از سورفاکتانت‌های آبی برای کاهش درجه سمیت این حلال استفاده می‌شود.
شرکت لوم تجربه خود را در بخش پایداری کلوئیدها در سیالات پیچیده در اختیار شرکت گرافن قرار داد تا از آن برای تولید انبوه گرافن استفاده کند. همچنین پایداری گرافن‌های تولید شده توسط سیستم LUMiSizer® مورد ارزیابی قرار گرفت. این سیستم از فناوری STEP که طرح شماتیک آن در شکل فوق آمده است بهره می‌گیرد. این روش، یک روش استاندارد برای تعیین پایداری کلوئیدها محسوب می‌شود. معمولا تعیین پایداری گرافن یکی از کارهای پرزحمت و وقت‌گیر است که در این پروژه با استفاده از سیستم LUMiSizer® ،این کار با سرعت انجام می‌شود.
شرکت گرافن بیش از ۱۰ سال است که در حوزه تولید نانولوله‌های کربنی فعالیت دارد. این شرکت از سال ۲۰۰۷ روی تولید گرافن متمرکز شده‌است. دفتر مرکزی این شرکت در آنکارا قرار دارد.