ایران در رتبه هشتم تولید علوم نانو در جهان

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۳ همانند سال گذشته جایگاه هشتم دنیا در تولید مقالات فناوری نانو را در اختیار دارد. کشورهای چین، آمریکا و هند به ترتیب اول تا سوم هستند.

براساس اطلاعاتی که پایگاه داده استت‌نانو در اول ژانویه ۲۰۱۴ از پایگاه داده ISI استخراج نموده است، جمهوری اسلامی ایران با رشد ۱۳٫۴ درصدی نسبت به سال گذشته میلادی، ۴۱۷۵ مقاله مرتبط با فناوری نانو منتشر کرده که حدود ۴ درصد از کل تولیدات علوم نانو در سال ۲۰۱۳ را شامل می‌شود.
ایران در سال ۲۰۱۲ با حدود ۱۱۴۰ مقاله اختلاف با فرانسه، در رده هشتم جهان قرار داشت که در پایان ۲۰۱۳ ضمن حفظ جایگاه خود، این اختلاف را به ۴۲۰ مقاله رسانده است. ایران همچنان رتبه اول جهان اسلام و کشورهای منطقه در تولید علوم نانو را در اختیار دارد و ترکیه و عربستان در رتبه‌های ۲۱ و ۲۴ جهان قرار دارند.

طبق این گزارش چین، آمریکا و هند در رتبه‌های اول تا سوم رده‌بندی برترین کشورهای تولید‌کننده مقالات نانو قرار گرفته‌اند. آمریکا و چین نزدیک به نیمی از مقالات فناوری نانو در سال ۲۰۱۳ را منتشر کرده‌اند و هندوستان با صعود سه پله‌ای نسبت به سال ۲۰۱۲، از رتبه ششم به سوم این رده‌بندی رسیده است. کره جنوبی با یک پله رشد در رده چهارم دنیا قرار گرفته و آلمان و ژاپن و فرانسه رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

فهرست ۲۰ کشور برتر دنیا در پایان سال ۲۰۱۳ از لحاظ تعداد مقالات نانو در جدول زیر آمده است:

رتبه کشور تعداد مقالات سهم (درصد)
۱ چین ۳۱۳۲۹ ۳۰
۲ ایالات متحده ۱۹۰۵۳ ۱۸٫۲۵
۳ هند ۷۱۰۳ ۶٫۸
۴ کره جنوبی ۶۶۶۴ ۶٫۳۸
۵ آلمان ۶۵۳۱ ۶٫۲۵
۶ ژاپن ۶۳۴۸ ۶٫۰۸
۷ فرانسه ۴۵۹۶ ۴٫۴
۸ ایران ۴۱۷۵ ۴
۹ انگلستان ۳۵۶۵ ۳٫۴۱
۱۰ اسپانیا ۳۲۷۱ ۳٫۱۳
۱۱ ایتالیا ۳۲۱۰ ۳٫۰۷
۱۲ تایوان ۳۱۲۱ ۲٫۹۹
۱۳ روسیه ۲۷۷۴ ۲٫۶۶
۱۴ کانادا ۲۵۰۹ ۲٫۴
۱۵ استرالیا ۲۴۳۱ ۲٫۳۳
۱۶ سنگاپور ۱۹۴۰ ۱٫۸۶
۱۷ برزیل ۱۶۲۸ ۱٫۵۶
۱۸ لهستان ۱۴۸۸ ۱٫۴۳
۱۹ هلند ۱۳۷۵ ۱٫۳۲
۲۰ سوئیس ۱۳۷۰ ۱٫۳۱

قابل ذکر است پایگاه داده استت‌نانو کشورهای دنیا را در شاخص‌های مختلف علوم و فناوری نانو با استفاده از روش‌های علمی و منابع معتبر بین‌المللی رتبه‌بندی می‌کند. این پایگاه در شاخص تعداد مقالات نانو با استفاده از یک عبارت جستجوی نانو که در مجله معتبر علم‌سنجی (Scientometrics) منتشر شده است، اقدام به رده‌بندی کشورها می‌کند.
رتبه بندی هایی که از سوی منابع غیرتخصصی در زمینه فناوری نانو منتشر می شود، مورد تایید ستاد فناوری نانو نیست.