معرفی کشورهای برتر در ثبت اختراعات فناوری نانو در سال ۲۰۱۳

به نقل از استت‌نانو در سال ۲۰۱۳ بیش از نیمی از اختراعات ثبت شده (پتنت) و در حال ثبت مرتبط با فناوری نانو در اداره ثبت اختراع آمریکا (USPTO) متعلق به آمریکا بوده است. ژاپن، کره جنوبی و آلمان کشورهای بعدی در این رده‌بندی هستند. ایران نیز در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۰ اختراع نانویی ثبت شده یا در حال ثبت در این اداره دارد.

بر اساس این آمار که به تفکیک پتنت‌های نانو و اختراعات در حال ثبت نانو درسایت استت‌‌نانو منتشر شده، در سال ۲۰۱۳ مجموعاً ۲۱۳۸۰ پتنت مرتبط با فناوری نانو در USPTO ثبت شده و حدود ۳۱۳۵۰ اختراع نانو نیز در مرحله انتشار و در حال ثبت است. تعداد پتنت‌های نانوی اداره ثبت اختراع آمریکا نسبت به سال ۲۰۱۲ بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است.

پتنت‌های نانوی آمریکا از مجموع پتنت‌های نانوی سایر کشورهای جهان بیشتر است و حدود ۵۷ درصد از کل پتنت‌های فناوری نانو در USPTO را در سال ۲۰۱۳ شامل می‌شوند.

پس از آمریکا کشورهای ژاپن، کره جنوبی، آلمان، تایوان، فرانسه، چین، هلند، انگلستان، سوئیس و کانادا بیشترین تعداد پتنت‌های نانو را در USPTO دارند. در میان کشورهای برتر جهان در این رتبه‌بندی، آلمان، چین، انگلستان و سوئیس ارتقا رتبه و تایوان، هلند و کانادا تنزل رتبه داشتند. این در حالیست که پتنت‌های نانوی انگلستان، سوییس و کانادا بسیار به یکدیگر نزدیک بوده و اختلاف این سه کشور با یکدیگر ۲ پتنت است.

برای مشاهده وضعیت پتنتهای نانو کشورها به اینجا مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است در سال ۲۰۱۳ تعداد ۳۱۳۵۳ اختراع نانویی نیز در USPTO در حال ثبت است که در مقایسه با سال ۲۰۱۲ معادل ۱۴٫۶ درصد رشد داشته است. در این شاخص نیز آمریکا با ۱۷۱۷۷ اختراع نانو در رتبه اول قرار دارد. سهم آمریکا از کل اختراعات نانویی منتشر شده در USPTO بیش از ۵۴ درصد است.

برای مشاهده وضعیت اختراعات منتشر شده کشورها به اینجا مراجعه نمایید.

طبق این گزارش ایران در سال ۲۰۱۳ با ثبت ۱۲ پتنت نانو در اداره ثبت اختراع آمریکا در میان کشورهای جهان در رتبه ۳۰ام قرار گرفته که با وجود رشد ۲۰ درصدی در تعداد پتنت‌های نانو، نسبت به سال گذشته ۴ پله افت داشته است. ایران از لحاظ تعداد اختراعات در حال ثبت در سال ۲۰۱۳ نیز افت چشمگیری داشته و با انتشار ۸ اختراع نانو در USPTO از رتبه ۲۹ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۴۰ در سال ۲۰۱۳ نزول کرده است. پتنت‌های نانوی ایران حدود ۳۱ درصد از کل پتنت‌های ایران در این اداره را شامل می‌شوند.