استفاده از نانوپوشش در بازسازی گنبد یک مرکز فرهنگی ورزشی

شرکت نانولب، نانوپوشش ضدخوردگی تولید می‌کند که کاربردهای متعددی در حوزه ساختمانی دارد. این شرکت قرارداد همکاری برای استفاده از این رنگ در بازسازی یک مرکز فرهنگی ورزشی منعقد کرده است. نتایج تست‌های اولیه نشان داده که این رنگ علاوه‌بر کاهش هزینه بازسازی و افزایش طول عمر آن، جلا و زیبایی گنبد را افزایش داده است.

شرکت نانولب (Nano Lab) اعلام کرد که نانوپوشش‌های ضدخوردگی این شرکت در حال نصب در مرکز سیوداد مادرو (Convention Center Ciudad Madero) است. این مرکز در سال ۱۹۸۲ ساخته شد که در آن سال از این مرکز برای برگزاری رویدادهای ورزشی و فرهنگی استفاده می‌شد. این مرکز ظرفیت پذیرش ۱۰ هزار نفر را دارد؛ سقف گنبدی آن از جنس فولاد با روکش گالوانیزه است. از زمان ساخت این مرکز تاکنون، این گنبد شروع به خورده شدن کرده به طوری که در حال حاضر نیاز به بازسازی دارد.
شرکت نانولب رنگ مقاوم به خوردگی تولید کرده که می‌تواند زیرلایه را از گزند آسیب‌های حاصل از محیط مصون دارد. این رنگ را می‌توان در سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار داد. مالکان مرکز سیوداد مادرو تصمیم گرفتند که از این نانوپوشش در بازسازی گنبد این مرکز استفاده کنند بنابراین از ۲۵ نوامبر سال ۲۰۱۳ عملیات بازسازی گنبد آغاز شد که پیش‌بینی می‌شود تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۴ به اتمام برسد. برای اعمال این نانوپوشش در این سازه باید تست‌های مختلفی روی آن انجام می‌شد تا بتواند نیازهای ویژه این سازه را برآورده سازد. پس از انجام تست‌های متعدد، مشخص شد که این رنگ می‌تواند روی فولاد آلومینایز شده گنبد قرار گیرد و از آن محافظت کند. این تست‌ها نشان داد که این رنگ نه تنها از نظر کارایی و محافظت نسبت به دیگر پوشش‌ها برتری دارد بلکه ظاهر این گنبد به نحوی در آمده که جلا و زیبایی آلومینیوم آن کاملا حفظ شده‌است. علاوه‌براین، هزینه اعمال این نانوپوشش بسیار کم بوده و زمان کمتری را نسبت به گزینه‌های دیگر نیاز دارد. رقم این قرار داد هنوز نهایی نشده و طرفین در حال رایزنی درباره آن هستند.
برناردو کاماکو از مدیران نانولب می‌گوید: خوردگی، یکی از مشکلات اصلی در صنایع مختلف است. ما در حال همکاری با مجموعه آتنسیو اند آتنسیو (Atencio & Atencio) هستیم تا این پوشش ضدخوردگی را برای این مرکز استفاده کنیم. این رنگ علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها می‌تواند عمر گنبد این مرکز را افزایش دهد.