اشتغال‌زایی در مناطق روستایی با راه‌اندازی خط تولید نانوالیاف سلولزی

دو وزارتخانه کشاورزی و جنگلداری آمریکا با راه‌اندازی خط تولید نانوالیاف سلولزی موفق به اشتغال‌زایی در بخش روستایی آمریکا شدند. این پروژه می‌تواند موجب بهبود وضعیت روستاییان شده و همچنین مزایای زیست‌محیطی برای کشور آمریکا داشته باشد.

تام ویلساک سخنگوی وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد که این وزارتخانه با همکاری وزارت جنگلداری آمریکا و با کمک بخش خصوصی اقدام به تولید اولین محصول نانومقیاس سلولزی کرده است، محصولی که در آن الیاف چوبی قطعه قطعه شده تا به مقیاس نانومتری برسند.
ویلساک می‌گوید: ما معتقدیم که فناوری‌نانو مبتنی بر چوب می‌تواند زندگی روستاییان را در آمریکا تقویت کند این کار با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید میسر خواهد شد، علاوه‌بر این افزایش ارزش افزوده بر محصولات به‌دست آمده از جنگل‌ها می‌تواند موجب رونق اقتصادی و افزایش رفاه در میان روستاییان شود. این پروژه ماحصل همکاری مشترک بخش دولتی و خصوصی آمریکا بوده که در نهایت به یک فناوری بالا ختم شده‌است. در این پروژه از محصولات به‌دست آمده از جنگل‌ها می‌توان محصولات تجدیدپذیری تولید کرد که مزایای زیست‌محیطی نیز داشته باشد.
نانوساختارهای سلولزی دارای ویژگی‌های منحصربه فردی هستند؛ این محصولات وزن کمی داشته و در عین حال نسبت به مواد دیگر از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. هزینه تولید این نانوساختارها بسیار پایین بوده و ماده اولیه آنها از منابع تجدیدپذیر به‌دست می‌آید. این نانوساختارها کاربردهای متعددی می‌توانند داشته باشند برای مثال می‌توان از آنها در بدنه خودروها و تجهیزات هوایی استفاده کرد. همچنین در بخش تولید پنل‌های خورشیدی و مدارات الکترونیکی انعطاف‌پذیر نیز قابل استفاده خواهند بود.
این پروژه ماحصل سه سال همکاری مشترک دو وزارتخانه است. محققان این پروژه به دنبال غلبه بر چالش‌های موجود در صنعت چوب بودند تا بتوانند فناوری‌نانو مبتنی بر چوب را گسترش داده و در حین حال خلاء‌های فنی و علمی موجود در مسیر تجاری‌سازی محصولات چوبی را پر کنند. سرمایه اولیه این پروژه توسط وزارت کشاورزی و وزارت جنگلداری آمریکا تامین شده و این پروژه در حال جذب سرمایه بخش دولتی و خصوصی است.
همکاری این دو وزارتخانه تنها در این پروژه نبوده به طوری که در چند پروژه زیست‌فناوری نیز با یکدیگر همکاری داشته‌اند که در نهایت موجب اشتغال‌زایی در مناطق روستایی آمریکا شده‌است. اما در این پروژه جدید، هر دو وزراتخانه به دنبال رفع موانع تجاری‌سازی فناوری‌نانو مبتنی بر چوب بوده و همچنین درصدد اشتغال‌زایی برای بخش روستایی هستند. یکی از دغدغه‌های این دو وزارتخانه، ایجاد ارزش افزوده بر محصولات چوبی است. از دیگر دستاوردهای این پروژه می‌توان به مزایای زیست‌محیطی به‌دست آمده از محصول تولید شده اشاره کرد.