زدایش نفت از محیط زیست با نانوجاذب کربنی

یک پژوهشگر ایتالیایی موفق به ساخت نانوجاذبی برای جمع‌آوری نفت از محیط زیست شده است. این ماده از نانوساختارهای کربنی تشکیل شده که قادر به جذب نفت تا ۱۵۰ برابر وزن خود است. این نانوجاذب کربنی دارای قابلیت استفاده مجدد است.

نشت نفت به محیط زیست همانند اتفاقی که در خلیج مکزیک افتاد یک فاجعه زیست محیطی محسوب می‌شود که عواقب بسیاری در پی دارد برای مثال می‌تواند تعداد بسیار زیادی از آبزیان را از بین برده و یا به زندگی کسانی که نواحی ساحلی زندگی می‌کنند صدمات جبران ناپذیری وارد کند. وارد شدن نفت به دریا یا محیط‌زیست می‌تواند آب آشامیدنی موجود در محیط زیست را آلوده کند. بنابراین باید برای مدیریت چنین بحرانی از قبل آماده بود به طوری که راهکارهای زیست سازگاری برای بروز چنین بحران‌هایی بدست آورد.
درحال حاضر فناوری‌های بسیار گرانقیمت و کم بازده‌ای برای پاک کردن نفت و فراورده‌های نفتی از آب وجود دارد که از آن جمله می‌توان به آتش زدن نفت و تجزیه طبیعی نفت اشاره کرد.
اخیرا محصولی به نام NAIMOR® برای مقابله با مشکلات نشت نفت در طبیعت ارائه شده که در آن از نانوساختارهای سه بعدی کربنی استفاده است. این محصول که نام آن از ابتدای کلمات (NAnostructure Innovative Material for Oil Recovery) گرفته شده می‌تواند از ذراتی با ابعاد و اشکال مختلف تهیه شده باشد. این محصول بسیار آبگریز بوده و قادر به جذب نفت تا ۱۵۰ برابر وزن خود است. این ماده بسیار سبک، مقاوم و انعطاف‌پذیر بوده و می‌توان آن را چندین بار مورد استفاده قرار داد بدون این که ظرفیت جذبش کاهش یابد.
این محصول توسط یک مهندس ایتالیایی به نام ایوانو آگلیتو طراحی و ساخته شده است.آگلیتو استاد رشته مهندسی محیط زیست در دانشگاه اینسوبریا بوده که روی استفاده از نانوساختارهای کربنی در جذب آلودگی‌ها فعالیت دارد. او موفق به ارائه ساختاری سه بعدی از نانوساختارهای کربنی شده است که قادر به جذب ترکیبات آلاینده از محیط زیست است.
اولین اختراع آگلیتو، ریکام (RECAM® ) نام داشت، این محصول برای جذب آلودگی‌های نفتی بسیار مناسب بوده و نتایج جالب توجهی داشت. با این حال این محصول دارای محدودیت‌هایی بود. ریکام که مخفف کلمه (REactive Carbon Material) است، خنثی، غیرسمی، زیست‌سازگار با قابلیت استفاده مجدد است. این ماده فرومغناطیس بوده و می‌توان آن را با استفاده از میدان مغناطیسی جمع‌آوری کرد. در صورتی که این ریکام در خلاء قرار داده شود می‌توان نفت موجود در آن را بیرون کشید و دوباره از آن استفاده کرد. NAIMOR® به عنوان جایگزین ریکام برای مرتفع ساختن محدودیت‌های آن توسط این محقق ارائه شده است.