حفاظت مبلمان از گزند آتش‌سوزی با نانوکامپوزیت پلیمری

پژوهشگران موسسه ملی فناوری و استاندارد (NIST) با استفاده از نانولوله کربنی پوشش مقاومی در برابر متورم شدن ایجاد کردند که می‌تواند در ساخت مبلمان و وسایل اداری به کار رود. در این روش از راهبردی شبیه درست کردن ساندویچ در مقیاس نانو استفاده شده‌است.

این گروه از این روش برای تقویت فوم‌های مبل استفاده کردند که نتایج نشان داد مقاومت فوم‌های تقویت شده با نانولوله کربنی ۳۵درصد بیشتر از فوم‌های غیرمقاوم بوده است. از دیگر مزیت‌های این فوم پلی‌اورتانی حاوی نانولوله این است که مانع ذوب شدن و خیس شدن زیر لایه می‌شود و خود نیز در برابر شعله‌های آتش مقاوم است.
براساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن ملی محافظت از آتش آمریکا، بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ تقریبا در۲۰درصد (۶۷۰۰ مورد) از آتش‌سوزی‌ها، سوختن روکش مبل‌ها باعث بروز آتش‌سوزی شده که موجب مرگ ۴۸۰ نفر شده‌است.
در این پروژه محققان نانولوله کربنی را میان چند لایه پلیمری قرار دادند و سپس با آن پوشش مورد نظر را ایجاد کردند. این گروه نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان Multi-walled carbon nanotube layer-by-layer coatings with a trilayer structure to reduce foam flammability در نشریه Thin Solid Films به چاپ رساندند. در این مقاله محققان نشان دادند که از این روش می‌توان برای ساخت انواع مختلف پوشش‌ها برای استفاده در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.
در مسیر تولید این پوشش محققان روش‌های متعددی را مورد آزمایش قرار دادند که تقریبا تمام آنها با شکست روبرو شد؛ دلیل این شکست‌ عدم تحقق اهداف ذیل بود: پوشش باید تمام سطح متخلخل فوم را بپوشاند، نانولوله‌ها باید به‌صورت یکنواخت در سطح پوشش توزیع شوند و روش مورد استفاده باید به‌صورت عملی قابل اجرا باشد.
پژوهشگران از روشی رایج در رشد سلولی برای ساخت این پوشش استفاده کردند، در این روش گروه‌های نیتروژن آمینو اسید به دیواره خارجی نانولوله متصل می‌شود. محققان از این روش برای اتصال نانولوله به بدنه پلیمر استفاده کرده و در نهایت موفق شدند تمام سطح پلیمر را به‌صورت یکنواخت با نانولوله‌کربنی بپوشانند.
پوشش به‌دست آمده هم در برابر آتش مقاوم بوده و هم می‌تواند زیرلایه حساس زیرین خود را از گزند ذوب شدن در برابر گرما مصون دارد.