نانوپوششی جایگزین برای فویل آلومینیومی و سلفون آشپزخانه

یک شرکت سنگاپوری موفق به ساخت نانوپوششی شده که نسبت به فویل‌های آلومینیومی و سلفون‌ها کارایی بالاتری دارد در حالی که هزینه تولید آن کمتر از فویل آلومینیومی و سلفون است.

شرکت تی‌بی‌اف (Tera-Barrier Films (TBF) Pte Ltd) یکی از شرکت‌های انشعاب یافته از موسسه آاستار است. این شرکت اخیرا فیلم پلاستیکی تولید کرده که می‌تواند مواد غذایی، داروها و ادوات الکترونیکی را محافظت کند. کارایی این پوشش انعطاف‌پذیر همانند فویل‌های آلومینیومی بوده که قادر به ممانعت از ورود هوا و رطوبت به درون اجسام می‌شود با این کار طول عمر داروها، مواد غذایی و ادوات الکترونیکی افزایش می‌یابد. معمولا از فویل‌های آلومینیومی و فیلم‌های اکسیدی شفاف (نظیر سلفون‌ها) برای محافظت استفاده می‌شود اما هریک از این پوشش‌ها دارای محدودیت‌هایی هستند.
در حال حاضر سلفون‌ها رایج‌ترین پوشش برای بسته‌بندی مواد غذایی هستند اما این پوشش پلاستیکی جدید می‌تواند ۱۰ برابر بیشتر از سلفون‌ها از ورود رطوبت ممانعت کند. این محصول که حاوی نانوذرات است توسط برخی از شرکت‌های تجاری تایید شده‌است.
این فیلم در خود نانوذراتی را در بر دارد که به دلیل ضخامت بسیار کم، کاملا شفاف دیده شده و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. فیلم‌های معدنی معمولا شفافیت بالایی دارند اما بسیار صلب هستند در حالی که این فیلم جدید شفاف و انعطاف‌پذیر است.
فویل‌های آلومینیومی نسبت به اکسیژن و رطوبت نفوذناپذیر هستند اما بسیار گرانقیمت بوده و مات هستند. از آنجایی که این فویل‌ها در سیستم‌های الکترونیکی اختلال ایجاد می‌کنند نمی‌توان از آنها در این حوزه استفاده کرد.
سنتیل راماداس مدیر فنی این شرکت می‌گوید: راز موفقیت پوشش جدید ما در نحوه کپسوله کردن نانوذرات در پوسته پلیمری نهفته است، روشی که ما آن را پتنت کرده‌ایم.
معمولا برای افزایش قدرت نفوذ ناپذیری، تعداد لایه‌های پوشش را افزایش می‌دهند در حالی که در این فیلم با کپسوله کردن نانوذرات نیاز به افزایش تعداد لایه‌ها نیست، در واقع تراکم نانوذرات توانسته سدی را در برابر رطوبت و هوا ایجاد کند. این نانوذرات مولکول‌های هوا و آب را جذب کرده و با آنها واکنش می‌دهند؛ با این کار مقادیر بسیار اندکی از هوا و رطوبت می‌تواند وارد بسته‌بندی شود.
دانشگاه توکیو عملکرد این پوشش را تایید کرده و مقدار نفوذ آن را ۱۰-۶g/m2/day گزارش کرده است. از آنجایی که تعداد لایه‌های مورد استفاده در این پوشش کاهش یافته در نتیجه هزینه تولید آن نیز تقلیل یافته در حالی که عملکرد آن نسبت به پوشش‌های دیگر بهبود قابل توجهی به‌دست آورده است. بنابراین استفاده از این پوشش بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.