استفاده از نانوحفره‌ها در پارچه‌های خود تمیزشونده

سال ۲۰۱۲ جایزه بهترین پروژه تحقیقاتی سال نشریه R&D Magazine به نانوپوشش خود تمیزشونده محققان دانشگاه هاروارد تعلق گرفته بود. اخیرا این پوشش مبتنی بر نانوحفره توسط محققان هاروارد روی پارچه‌های نخی اعمال شده و در نهایت البسه‌ای با قابلیت خود تمیزشوندگی تولید شده‌است.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد موفق به ارائه فناوری جدیدی در حوزه پوشش‌های خود تمیزشونده شده‌اند. این پوشش که به اسلیپس (SLIPS) شهرت دارد می‌تواند هر ماده خارجی نظیر آب، روغن، نمک، خون و واکس را از روی سطح دور کند. این گروه تحقیقاتی با ترکیب نخ پنبه‌ای و الیاف پلی‌استر البسه‌ای با قدرت خود تمیزشوندگی تولید کردند. این پارچه نسبت به شرایط دمایی و pH مختلف مقاوم بوده است. فناوری جدید این تیم تحقیقاتی قابل استفاده در پنجره‌ها، لنزها، سرامیک‌ها و قطعات داخل یخچال فریزرها است.
برای خلق اسلیپس از طبیعت الهام گرفته شده‌است، نانوساختارهای روی سطح نیلوفر آبی می‌تواند لکه‌ها و آلودگی‌ها را از سطح این گیاه دور نگه دارد. در این پوشش جدید، از یک لایه نازک دارای نانوحفره استفاده شده‌است که علاوه‌بر ایجاد خاصیت لغزنده بودن، سطح زیرین خود را در برابر فشار و آسیب‌های فیزیکی مصون می‌دارد. یوان آیزنبرگ از محققان این پروژه می‌گوید: ما برگی از کتاب طبیعت را برای خلق این فناوری مورد استفاده قرار دادیم و در نهایت محصولی عرضه کردیم که می‌تواند بخشی از چالش‌های قدیمی را حل کند؛ ما دوست نداریم داخل فریزرها برفک بزند، روی ادوات پزشکی، باکتری‌ها جمع شوند و همچنین روی لباس لکه ایجاد شود.
این گروه یک دست نخ پنبه‌ای از بازار تهیه کردند و آنها را با این پوشش جدید پوشاندند و در نهایت محصول ایجاد شده را با تست‌های استاندارد صنعتی مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان داد که این پوشش جدید می‌تواند سطح نخ را از گزند آلودگی‌ها مصون دارد.
در حال حاضر هوا از این پوشش عبور نمی‌کند؛ محققان امیدوارند تا به زودی قابلیت تنفس را به این محصول اضافه کنند اما این پوشش با ویژگی عدم امکان عبور هوا، می‌تواند در حوزه ساخت البسه محافظ در برابر آلودگی‌های خطرناک زیستی نظیر البسه نظامی یا روپوش‌های آزمایشگاهی ویژه مورد استفاده قرار گیرد.
این پوشش در سال ۲۰۱۲ جایزه R&D 100 Award نشریه R&D Magazine را به خود اختصاص داده بود.