دستاوردهای امروز فناوری نانو مرهون فعالیت‌های ترویجی است

در مراسم اختتامیه اولین دوره توان‌افزایی نهادهای ترویجی فناوری نانو دکتر سرکار؛ دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اذعان داشت ، آنچه که ما امروز در فناوری نانو دست یافته‌ایم مرهون فعالیت‌های ترویجی است.

دکتر سرکار؛ دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، در مراسم اختتامیه اولین دوره توان‌افزایی نهادهای ترویجی فناوری نانو اذعان داشت، آنچه که ما امروز در فناوری نانو دست یافته‌ایم مرهون فعالیت‌های ترویجی است.

دکتر بدیعی، دبیر کمیته فناوری نانو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این مراسم ضمن توضیح سیاست کمیته نانو وزارت علوم در قبال فناوری نانو اظهار داشت: «در خصوص فناوری نانو، کمیته نانو وزارت علوم تحقیقات و فناوری سعی داشته است ارتباط تنگاتنگی را با ستاد توسعه فناوری نانو داشته باشد. همچنین سیاست‌های ثابتی در این ستاد وجود دارد که حاصل کارها و زحمات مسئولان این ستاد است.» ایشان همچنین به عقد تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد نانو و وزارت علوم در زمینه مسابقه ملی فناوری نانو اشاره کردند. 

دکتر سرکار سخنران بعدی این مراسم بود که با بیان اینکه، نهادهای ترویجی بعنوان خط مقدم توسعه فناوری نانو در کشور در تلاش‌اند، افزود: «آنچه که ما امروز در فناوری نانو دست یافته‌ایم مرهون فعالیت‌های ترویجی است.»

دکتر سرکار با تاکید بر اهمیت بحث ترویج خاطرنشان کرد: «در راستای تحقق کارها و برنامه‌ها اگر بتوانیم فضای عمومی را از هدف و دستاورد نهایی آگاه کنیم به راحتی می‌توان به هدف مورد نظردست یافت. طبیعی است که تمامی اقشار مردم بدانند که اگر پولی در راستای فناوری نانو هزینه می‌شود نهایتا چه هدف دارد وچه دستاوردی برای مردم خواهد داشت‌.»

وی ادامه داد: «کارگروه ترویج طیف گسترده‌ایی از برنامه‌های ترویجی را دارد که می‌تواند در جوامع بین‌الملل الگو باشد. در بخش دانش‌آموزی بیش از ۲۰۰هزار نفر در برنامه های آموزشی نانوشرکت داشته‌اند. آزمایشگاه‌های دانش آموزی در برخی از مراکز استان‌ها دایر شده است تا دانش آموزان بتوانند به طور عملی با فناوری نانو و کاربردهای آن آشنا شود. فعالیت‌های دانش آموزی ما برای بسیاری از کشورها چشم‌گیر است.»

دکتر سرکار خاطرنشان کرد: «در زمانی که فناوری نانو در کشور آغاز شد می‌توان گفت شاید ۱۰نفر از اساتید با فناوری نانو آشنا بوده‌اند درحالی که اکنون بیش از ۲۶۰۰ نفر از اساتید کشور در حوزه فناوری نانو فعال شده‌اند و بیش از ۱۵هزار دانشجو کارشناسی‌ارشدو دکتری در حوزه نانو پایان‌نامه دارند.»

 دکتر سرکار در خصوص اهمیت و تاثیر فناوری نانو در محیط‌‌ زیست که یکی از بحران‌های کنونی جامع بشریست اظهار کرد: «در خصوص مسائل محیط زیست و ورود فناوری نانو در آن باید تمامی ابعاد برای مخاطبین مشخص شود. همچنین بحث‌های ایمنی در فناوری نانو نیز بایستی به درستی در جامعه بیان شود تا ضمن آگاهی مردم از قابلیت های فناوری نانو برای رفع مشکلات محیط زیست، مسائل غلط سبب زیر سوال رفتن این فناوری در اذهان عمومی نشود.»

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: «در حال حاضر مرکزثقل فعالیت‌های ترویجی ستاد در صنعت است و در چند سال آینده در بخش صادرات  خواهد بود. صاحبان صنایع باید بدانند اگر از نانو در صنعت خود بهرمند شوند می‌توانند کیفیت محصول خود را افزایش و رقابت‌پذیری صنعت خود را حفظ کنند ولی اگر به فناوری نانو توجه نداشته باشند در آینده بازار فروششان به خطر خواهد افتاد. در راستای رسوخ فناوری نانو در صنعت ستادتوسعه فناوری نانو برنامه‌های بسیاری دارد.»

دکتر سرکار اظهار کرد: «تجارت محصولات های-تک و دانش‌بنیان با تجارت و بازاریابی محصولات معمولی متفاوت است. کشور ما در حال حاضر به عنوان کشوری که اقتصادش مبتنی بر مواد خام است در دنیا شناخته شده است که مطلوب نیست. با توجه به این شرایط تجار صادرکننده نیز، صادرکننده مواد خام‌اند. بخش تجاری باید آماده شود و زیرساخت‌های لازم را در راستای ورود محصولات دانش‌بنیان به بازارهای داخلی و خارجی محیا سازد. این امور نیازمند اطلاع‌رسانی این مسائل به فعالان این حوزه است.»