راه‌اندازی رسمی سایت مسوولیت‌پذیری فناوری‌نانو

پروژه جدید اتحادیه اروپا در زمینه مسوولیت‌پذیری فناوری‌نانو به طور رسمی سایت خود را راه‌اندازی نموده است.

پروژه جدید اتحادیه اروپا در زمینه مسوولیت‌پذیری فناوری‌نانو به طور رسمی سایت خود را راه‌اندازی نموده است. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به این سایت به آخرین اطلاعات مربوط به فعالیت‌های در حال انجام این پروژه در اقصی نقاط اروپا، دسترسی پیدا نمایند.

مقالات و انتشارات ضروری برای درک فناوری‌نانو، فعالیت‌های مربوط به ترویج این فناوری و اهداف NanoDiode در زمینه آموزش و مشارکت جامعه در حوزه فناوری‌نانو، از دیگر اطلاعات قابل دسترسی در این سایت است.

توسعه رویداد‌های ابداعی و بحث و تبادل‌نظر در زمینه مسوولیت‌پذیری فناوری‌نانو در بین جامعه شهروندی اتحادیه اروپا (NanoDiode) از جولای سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شده و برای دوره زمانی ۳ ساله اجرا خواهد شد. پروژه مذکور فعالیت‌های مشارکتی کلیدی در طول زنجیره ارزشی ابداعی، در سطح سیاست‌گذاری تحقیقات، تحقیق و توسعه، و انتشار نوآوری فناوری‌نانو در جامعه را یکپارچه می‌کند.

از همه مهمتر، پروژه مذکور مشارکت عمومی پایین به بالا (upstream) را (از طریق بحث و تبادل‌نظرهایی که نیازهای اجتماعی، ایده‌ها و انتظارات را به مباحث سیاست‌گذاری پیوند می‌دهد)  با مشارکت میانی (midstream) (با سازماندهی کارگاه‌های ابداعی در سطح تحقیق و توسعه شرکت‌ها) و راهبردهای بالا به پایین (downstream) پیوند می‌دهد.
     
پروژه NanoDiode  که در چارچوب برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری اتحادیه اروپا (۷FP) انجام می‌شود، شبکه قدرتمندی از همکاران اروپایی فعال در این حوزه را تشکیل خواهد داد. پروژه جدید با مدنظر قرار دادن افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا، به دنبال عملیاتی نمودن مفهوم تحقیقات و نوآوری مسوولانه خواهد بود. یافته‌های این پروژه در افق ۲۰۲۰ در فرایند سیاست‌گذاری‌های فناوری‌نانو، تحقیق و توسعه، نشست‌ها و فعالیت‌های بحث و تبادل‌نظر در زمینه فناوری‌نانو استفاده خواهد شد.