استفاده از نانولوله‌های کربنی برای ساخت هدفونی با عمر طولانی

محققان چینی موفق به ساخت هدفونی شدند که در آن از تراشه‌ای حاوی نانولوله‌های کربنی استفاده شده‌است. این هدفون به جای ارتعاشات مکانیکی، موج گرمایی ایجاد می‌کند. عمر این هدفون‌ها نسبت به هدفون‌های رایج بیشتر است.

در طول چند سال گذشته محققان دانشگاه سینگاو در چین از طریق یک نوع هدفون غیرمعمول به موسیقی گوش داده‌اند. هر چند ظاهر این هدفون شبیه هدفون‌های معمولی است اما در آن از فویل‌های فلزی رایج خبری نیست و به جای آن تراشه‌ای از جنس نانولوله‌کربنی استفاده شده‌است. این هدفون به سادگی ساخته شده و می‌تواند با توان ۶۰ mW کار کند. کیفیت صدای این هدفون‌ نسبت به هدفون‌های رایج بسیار بهتر و واضح‌تر است. این تراشه مبتنی بر نانولوله‌کربنی را می‌توان در بلندگوهای تلفن‌همراه و لپ‌تاپ‌ها استفاده کرد.

یانگ وی از محققان این پروژه می‌گوید: در تراشه‌های ترمواکوستیک مبتنی بر نانولوله‌کربنی از سیلیکون استفاده شده که کاملا عاری از مغناطیس بوده، نازک و بدون ارتعاش است. می‌توان قطعات مختلفی را به این تراشه متصل کرد. از آنجایی که این تراشه عاری از ارتعاش است، عمر هدفون بسیار طولانی‌ خواهد بود. همچنین نازک بودن این تراشه موجب شده تا بتوان ابعاد هدفون را کوچک‌سازی کرد.عیب این دستگاه کارایی پایین آن است، اما مصرف انرژی آن برای مصرف‌کننده قابل قبول است.

filereader.php?p1=main_91826786cb072a4c0
قطعات مختلف این هدفون نانولوله‌ای.

در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی در نشریه Nano Letters به چاپ رساندند توضیح دادند که این هدفون کاملا متفاوت از هدفون‌های معمولی کار می‌کند. در هدفون‌های معمولی یک لایه کاغذی، پلاستیکی یا فلزی به ارتعاش در می‌آید که در نهایت موجب انتقال ارتعاش به هوا می‌شود. اما این هدفون براساس گرما کار می‌کند به این معنا که جریان به آرایه نانولوله‌های کربنی وارد شده و موجب گرم شدن آنها می‌شود این گرما به هوای محیط منتقل شده و موج گرمایی ایجاد می‌شود. هر چند مکانیسم این دو هدفون با هم متفاوت است اما در نهایت صدای ایجاد شده توسط آنها مشابه هم است.

تراشه‌های مورد استفاده در این هدفون ۹٫۵ در ۹٫۵ میلیمتر بوده که اندازه ناخن انگشت است. این تراشه جایگزین سیم‌پیچ‌های معمولی می‌شود. در هدفون‌های معمولی باید سوراخ‌هایی جهت انتقال موج صوتی وجود داشته باشد اما این هدفون جدید بی‌نیاز از این حفره‌ها است. نتایج نشان داده که حذف این سوراخ موجب کاهش هدر رفتن صدا به ویژه در فرکانس‌های پایین می‌شود. این هدفون‌ها را می‌توان با استفاده از USB به دستگاه‌ها اضافه کرد.