استفاده از نانوساختارهای کربنی در تولید جوهر رسانا و انعطاف‌پذیر

شرکت هایدال اخیرا جوهر جدیدی ساخته است که هم رسانای الکتریکی بوده و هم در اثر خم شدن ترک برنمی‌دارد. این جوهر حاوی نانوساختارهای کربنی بوده و برای استفاده در صنعت الکترونیک بسیار ایده‌آل است.

ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ شرکت هایدال (Haydale) اعلام کرد که جوهری مبتنی بر گرافن ساخته که در آن از هیچ فلزی استفاده نشده‌است. این شرکت که در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده وابسته به دانشگاه سوانسی بوده که در بخش بازاریابی مواد کربنی با نام تجاری HDPlas فعالیت دارد. این شرکت در حال حاضر روی گرافن، نانولوله‌های کربنی و نانو ساختاری‌های روی متمرکز شده‌است. هایدال اخیرا اعلام کرده که جوهر جدیدی ساخته است.

این شرکت فرآیند شکستن پلاسمایی را ارائه کرده که با استفاده از آن گرافیت را به گرافن‌های عامل‌دار تبدیل می‌کند. این روش زیست‌سازگار، برای تولید انبوه گرافن بسیار مناسب بوده به طوری که با هزینه کم و با سرعت بالا می‌توان این محصولات را تهیه کرد. این فرآیند که به‌صورت انحصاری در اختیار هایدال است، به نمونه آسیب نمی‌زند و با استفاده از آن می‌توان محصولات عامل‌دار تولید کرد. در واقع از این روش می‌توان برای عامل‌دار کردن گرافن سنتز شده استفاده کرد.

filereader.php?p1=main_9e6fea30d84bf8833
جوهرهای گرافنی HDPlas™.

هایدال اعلام کرده است که برای ۱۰۰ موسسه تحقیقاتی در سراسر جهان گرافن عامل‌دار تهیه می‌کند که این گرافن‌ها برای استفاده در جوهر‌ها، حسگرها، کامپوزیت‌ها و پوشش‌ها می‌تواند به کار رود.

درآمد این شرکت در حال حاضر کمتر از یک میلیون دلار بوده اما به شدت در حال رشد است. از سال ۲۰۱۰ تاکنون هایدال موفق شده از بخش خصوصی ۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری دریافت کند که از این رقم، ۱٫۵ میلیون دلار را روی تجهیزات ایمنی در بخش نانو سرمایه‌گذاری کرده است.

جوهر جدید این شرکت، رسانای جریان الکتریکی بوده و عملکرد بالایی دارد. این جوهر که دمای پخت آن پایین است را می‌توان برای چاپ نمایشگرها مورد استفاده قرار داد. هدایت الکتریکی این جوهرها در حد نقره نیست اما قیمت آنها بسیار پایین است. این جوهرها، بر خلاف مس، اکسید نمی‌شوند و برخلاف بیشتر جوهرهای فلزی در اثر خمش شدن‌های مداوم ترک برنمی‌دارند.

بنابراین، این جوهرها برای استفاده در قطعات الکترونیکی انعطاف‌پذیر ایده‌آل هستند. همچنین به دلیل مساحت سطحی بالایی که دارند می‌توانند در حسگرهای شیمیایی مورد استفاده قرار گیرند.