استفاده از نانوحفره‌های سیلیکا به‌عنوان حامل دارو

محققان موفق به حمل دارو با استفاده از نانوحفره‌هایی از جنس سیلیکا شدند. اتصال برچسب رادیواکتیو موجب شد تا تصویربرداری از این حاملین دارو به سادگی انجام شود. این نانوحامل دارو، برای تصویربرداری و از بین بردن تومورها بسیار مناسب است.

نتایج یافته‌های پژوهشگران دانشگاه ویسکوسین مادیسون نشان می‌دهد نانوحفره‌های سیلیکایی می‌توانند داروهای ضدسرطان را به تومورهای سرطانی حمل کنند. محققان این دانشگاه موفق به تلفیق نانوحفره‌های سیلیکایی حاوی TRC105 با برچسب‌های رادیواکتیو شدند. TRC105 نوعی آنتی‌بادی است که می‌تواند به اندوگلین موجود در بدن انسان و موش متصل شود. اندوگلین یک نوع گلیکوپروتئین نوع یک است که روی سطح سلول‌های اندوتلیال یافت می‌شود ( سلول‌های اندوتلیال: یک لایه سلولی است که در سطح داخلی حفره‌های لنفاوی قرار دارد).

نانوحفره‌های سیلیکا دسته‌ای از مواد هستند که پتانسیل بالایی در حمل و رهاسازی دارو دارند. دلیل این امر زیست‌سازگار و غیرسمی بودن آنها است. سطح این مواد را می‌توان به سادگی اصلاح کرد و حفره‌های آن برای نگه‌داشتن مولکول‌های دارویی مناسب است.

محققان سعی کردند تا لیگندهای مختلفی نظیر اسید فولیک را به این نانوساختارها متصل کنند. آنها قصد داشتند تا این کار را هم در محیط آزمایشگاهی و هم در داخل بدن انجام دهند. اخیرا یک تیم تحقیقاتی به رهبری ویبو کای گام موثری را در این مسیر برداشتند. آنها موفق به ساخت نانوساختارهای سیلیکا حاوی TRC105 و برچسب رادیواکتیو (۶۴Cu-NOTA-mSiO2-PEG-TRC10) شدند. ۶۴Cu ماده رادیواکتیو با نیمه عمر ۱۲٫۷ ساعت است که به‌صورت رایج در توموگرافی نشر پوزیترون استفاده می‌شود.

filereader.php?p1=main_3b9050f1dc255c49f

نتایج تست‌های محققان نشان داد که این سیستم دارویی می‌تواند دارو را به داخل تومور سرطان پستان منتقل کند. این گروه با استفاده از الگودهی، موفق به ساخت نانوحفره‌هایی به ابعاد ۸۰ نانومتر شدند. در قدم بعد با استفاده از ارتباط‌دهنده پلی‌اتیلن‌گلیکول، موفق به اتصال ترکیبات مختلف به نانوحفره سیلیکا شدند. در نهایت نانوساختار را برچسب‌زنی کردند.

این گروه در حال حاضر به دنبال یافتن راهی برای افزایش حمل دارو توسط این سیستم حمل دارو هستند. محققان قصد دارند تا عملکرد این ساختار را در تصویربرداری از تومورهای سرطانی ثابت کنند.

انجیوجنسیس به تشکیل رگ‌‌های خونی جدید گفته می‌شود که برای رشد تومورهای سرطانی ضروری است. هدف‌‌گیری این رگ‌ها بسیار مهمتر از هدف‌گیری خود تومور است.CD105 ماده مناسبی برای هدف‌گیری این رگ‌ها است. این گروه اثربخشی این سیستم حمل دارویی را برای تصویربرداری و از بین بردن این رگ‌ها نشان دادند.