بهبود خواص پلیمرها با نانوذرات الماس

شرکت کاربودن (Carbodeon) موفق به ساخت پرکننده‌هایی از جنس نانوالماس شده‌است که می‌تواند هدایت گرمایی پلیمرها را تا ۲۵ درصد افزایش دهد. این کار، عملکرد پلیمرها را برای استفاده در بخش الکترونیک و ال‌ای‌دی افزایش می‌دهد.

شرکت کاربودن (Carbodeon) با افزودن ۴۴٫۹ درصد وزنی از نیترید بور و ۰٫۱ درصد وزنی پودر نانوالماس به پلی‌آمید، موفق به ساخت پلیمری با ویژگی‌های منحصر به فرد شده‌است. نتایج تست‌ها نشان داد که هدایت گرمایی این پلیمر ۲۵ درصد وزنی افزایش یافته است. این درحالی است که خواص مکانیکی و الکتریکی این پلیمر تغییر نمی‌کند. بنابراین، برای استفاده در حوزه‌هایی نظیر الکترونیک و ساخت ال‌ای‌دی مناسب است.

وسا میلیماکی از مدیران این شرکت می‌گوید:  بهبود عملکرد این پلیمر به دلیل استفاده از پرکننده نانوالماس است، این نانوساختار دارای هدایت گرمایی بسیار بالایی در حدود ۲۰۰۰ W/mK است. کلید موفقیت این پروژه در آن است که محققان موفق به اصلاح سطحی این نانوذرات الماس شدند. همچنین پژوهشگران موفق به ارائه روشی مناسب برای ترکیب نانوذرات الماس با پلیمر شدند.

filereader.php?p1=main_3b9050f1dc255c49f
مقدار ضریب هدایت الکتریکی نانوکامپوزیت‌های ساخته شده.

شیمی سطح فعال نانوالماس‌ها به‌صورت ذاتی وجود دارد که موجب کلوخه شدن آنها می‌شود؛ این ویژگی موجب محدود شدن عملکرد نانوذرات الماس می‌شود. شرکت کاربودن روشی برای اصلاح سطح این نانوذرات ارائه کرد به طوری که می‌توان این نانوذرات را در فاز محلول پخش کرد بدون این که به یکدیگر بچسبند. بنابراین می‌توان این نانوذرات را وارد پلیمر کرد و خواص موجود در نانوذرات را به پلیمر منتقل کرد. در واقع با استفاده از مقادیر بسیار کم از نانوذرات می‌توان نانوکامپوزیتی با ویژگی‌ها مورد نظر ایجاد کرد.

وسا میلیماکی می‌گوید: ما با استفاده از این فناوری می‌توانیم مقادیر بسیار کمی از نانوذرات الماس را به پلیمر افزوده و خواص دلخواه را به‌دست آوریم. با این کار دامنه کاربرد پلیمر افزایش می‌یابد. ما می‌دانیم که هنوز نتوانسته‌ایم تمام مزایای افزودن نانوذرات الماس به پلیمر را مشخص کنیم.

کاربودن یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد سخت است. این شرکت پتنت‌های متعددی را به ثبت رسانده است. یکی از فناوری‌های این شرکت، تولید نانوذرات الماس با قابلیت پخش شدن بالا است که در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات با نام تجاری uDiamond® به بازار عرضه شده‌است. این شرکت محصولی با نام Nicanite® راکه نیترید کربن گرافیتی است را تولید و به بازار عرضه کرده است.