استفاده از نانوذرات نقره برای چاپ مدارات الکترونیک

پژوهشگران دانشگاه توکیو با همکاری گروه‌هایی از موسسه فناوری جرجیا و شرکت ماکروسافت موفق به ارائه روش جدیدی برای تولید مدارات الکترونیکی شدند. با این روش می‌توان مدارهایی با سرعت بالاتر و قیمت کمتر تولید کرد. بعد از این هر کسی می‌تواند با خرید تجهیزاتی به قیمت ۳۰۰ دلار مدار الکترونیکی ایجاد کند این کار در مدت یک دقیقه قابل انجام است.

این روش نوعی چاپ فوری بوده که با استفاده از آن می‌توان مدارها را به شکل دلخواه طراحی و چاپ کرد. این کار روی مواد نرم و صلب قابل انجام است.

گریگوری ابوود از محققان موسسه فناوری جرجیا می‌گوید: ما معتقدیم که این یک فرصت تازه برای معرفی دستگاهی با قابلیت چاپ مدار است. برخلاف روش‌های فعلی، این روش جدید بی‌نیاز از تجهیزات ویژه بوده و می‌توان با آن الگوهای دلخواه و رسانا را روی یک سطح ایجاد کرد.

در روش‌های رایج معمولا از گرمادهی برای اتصال مدار روی سطح استفاده می‌شود اما در این روش جدید، از نانوذرات نقره به‌عنوان جوهر استفاده شده که با پیوند شیمیایی به سطح متصل می‌شود؛ با این کار مشکل آسیب دیدن سطح در اثر گرم شدن رفع می‌شود. با این روش جدید می‌توان مدارات را روی ورق پلاستیکی، فیلم‌های PET و ورق‌های گلاسه چاپ کرد. محققان این پروژه لیستی از مواد ممنوعه برای استفاده در این روش را تهیه کرده‌اند که در این لیست نام ورق‌های مغناطیسی و پارچه‌های کرباسی به چشم می‌خورد.

یوشیهیرو کاواهارا از دانشگاه توکیو می‌گوید: هر آنچه که ما در این پروژه استفاده کرده‌ایم به راحتی در بازار یافت می‌شود، بنابراین هرکسی می‌تواند در منزل این روش را مورد استفاده قرار دهد به طوری که بوردهای مدار چاپی، حسگرها و آنتن‌ها به سادگی و با هزینه کم قابل تهیه خواهد بود.

برای این که بتوان این روش را پیاده سازی کرد پژوهشگران، مواد و تجهیزات ضروری نظیر چاپگر، چسب و جوهر نقره را تهیه کرده‌اند. پس از طراحی و چاپ مدار الکترونیکی، می‌توان آن را با چسب روی دستگاه مورد نظر نصب کرد این کار در مدت زمانی کوتاه قابل انجام است.

این روش می‌تواند برای تولید ادواتی نظیر ماشین‌حساب، دماسنج و شارژ باتری در منزل مناسب باشد. حتی دانش‌آموزان می‌توانند با این روش مدارات ساده در کلاس‌های درس ایجاد کرده و تجربه ساعت قطعات الکترونیکی را در مدرسه به‌دست آورند.