سیستم نانوفیلتراسیون ارزان قیمت با کارایی بالا

استفاده از نانوفیبر در تولید فیلتراسیون می‌تواند فشار مورد نیاز برای فیلتر کردن را کاهش می‌دهد. اما به دلیل هزینه بالای تولید نانوفیبر، هنوز این روش به مرحله تجاری‌سازی وارد نشده‌است. اخیرا شرکت فیبریو تکنولوژی (FibeRio Technology) دستگاهی برای تولید ارزان قیمت سیستم‌های فیلتراسیون مبتنی بر نانوفیبر ارائه کرده است.

شرکت فیبریو تکنولوژی (FibeRio Technology) نسل جدیدی از سیستم‌های فیلتراسیون مبتنی بر نانوفیبر با گرید HEPA و MERV15 را به بازار عرضه کرده است. این محصولات با فناوری ریسندگی ‌نیرویی (Forcespinning) ایجاد شده که این فناوری در نمایشگاه INDA Filtration 2013 عرضه شده‌است. نقش نانوفیبرهای تولید شده این شرکت در فیلتراسیون آن است که موجب شده فشار مورد نیاز کاهش یافته و در نهایت کارایی فیلتراسیون افزایش یابد.

مدت‌ها قبل، محققان دریافته بودند که استفاده از نانوفیبرها می‌تواند فشار مورد نیاز برای فیلتراسیون را کاهش دهد اما به دلیل هزینه بالای تولید نانوفیبرها با روش الکتروریسندگی، این فناوری هیچ‌گاه تجاری‌سازی نشده بود. شرکت فیبریو تکنولوژی با بهره‌گیری از روش‌های جدید موفق به افزایش بهره‌وری فرآیند تولید نانوفیبر شده‌است که این کار هزینه تولید را کاهش داده است.

الری باچانان از مدیران این شرکت می‌گوید: فناوری ریسندگی نیرویی بهره‌وری بالا و هزینه کمی دارد، بنابراین می‌توان نانوفیبرها را به شکل مقرون به صرفه‌ای تولید کرد. بنابراین مشتریان ما قادر خواهند بود تا نسل جدید فیلترهای مبتنی بر نانوفیبر را تجاری‌سازی کنند بدون این که سود آنها کاهش یابد؛ از سوی دیگر نیازهای مصرف‌کنندگان به خوبی برآورده می‌شود.

در طول ۲ ماه گذشته شرکت فیبریو عملکرد محصولات به‌دست آمده با سیستم تولید نانوفیبر FS1100 را به علاقه‌مندان عرضه کرده‌اند. این شرکت اخیرا این سیستم را در کنفرانس INDA RISE به نمایش گذاشته است. براساس اطلاعات عرضه شده توسط شرکت فیبریو عملکرد این دستگاه نسبت به دستگاه‌های رایج در بازار بسیار بهتر است.

روگر لیپتون از مدیران شرکت فیبریو می‌گوید: شرکت‌های فعال در بازار فیلتراسیون به سرعت به سوی این فناوری جدید خواهند آمد زیرا محصول تولید شده در این روش منحصر به فرد بوده و همچنین مقرون به صرفه‌تر از روش‌های دیگر است.

این شرکت قصد دارد تا در نمایشگاه Filtration 2013  در غرفه ۲۰۹ حضور یابد. شرکت فیبریو در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و به سرعت رشد کرد. این شرکت که دفتر مرکزی آن در تگزاس بوده تاثیر قابل توجهی روی بازار داشته به طوری که محصولات آن به کشورهای متعددی در اروپا، هند و ژاپن صادر شده‌است.