ساخت نانوکاتالیستی برای رفع آلودگی‌های نفتی

محققان دانشگاه نیویورک موفق به ساخت نانوکاتالیستی شدند که می‌تواند آلودگی‌های نفتی را از بین ببرد. این کاتالیست در صورت تابش نور خورشید مولکول‌های نفتی را به ترکیبات زیست‌تخریب‌پذیر تبدیل می‌کند.

نشت نفت می‌تواند اثرات مخرب زیست‌محیطی جدی را به دنبال داشته باشد به طوری که وارد شدن نفت به آب‌ها موجب آلودگی آب و به خطر افتادن زندگی آبزیان خواهد شد. در سال ۲۰۱۰ فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک اتفاق افتاد که بزرگترین آلودگی نفتی در جهان محسوب می‌شود؛ این واقعه بعد از سه ماه مهار شد که صدمات بسیاری به محیط‌زیست وارد کرد.

به طور کلی زدودن آلودگی‌های نفتی از آب کار بسیار دشواری است. براساس آخرین یافته‌های به‌دست آمده در دانشگاه نیویورک این کار می‌تواند ساده‌تر و زیست‌سازگارتر انجام شود. محققان این پروژه با استفاده از اکسید تنگستن مس موفق به ساخت توری نانومقیاسی شدند که در صورت تابش نور خورشید می‌تواند مولکول‌های نفت را شکسته و آنها را تبدیل به ترکیبات زیست تخریب‌پذیر کند.

گوما از محققان این پروژه می‌گوید: ما نوعی کاتالیست جدید ساخته‌ایم که قادر است هیدروکربن‌های موجود در آب را بشکند و آنها را تبدیل به ترکیباتی کند که برای محیط‌زیست بی‌خطر هستند. این کاتالیست جدید تمام طیف‌های نور خورشید را جذب کرده و از آنها به‌عنوان عاملی برای شکستن مولکول‌های نفت استفاده می‌کند؛ این کاتالیست پایداری بالایی داشته به طوری که مدت زمان طولانی در آب باقی می‌ماند. عمر این کاتالیست از تمام فتوکاتالیست‌های رایج بیشتر بوده و می‌تواند به کررات مورد استفاده قرار گیرد. این کاتالیست می‌تواند توسط تمام نفتکش‌ها حمل شود تا در صورت بروز نشت نفت به داخل آب بتوان به سرعت آلودگی را رفع کرد.

این توری که شباهت زیادی به تور ماهی‌گیری دارد می‌تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد برای مثال برای رفع آلودگی‌های گازی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر برای تمیز کردن البسه به صورت خشک، از ترکیباتی نظیر بنزن استفاده می‌شود که بسیار آلاینده و هزینه‌بر است اما در‌صورت استفاده از این روش می‌توان لباس‌ها را به‌صورت خشک تمیز کرد که هم ارزان‌تر و هم برای محیط‌زیست بی‌خطر است. محققان این پروژه می‌گویند: با استفاده از این روش می‌توان لباس‌ها را بدون استفاده از ماشین لباس‌شویی و تنها با تابش نور خورشید تمیز کرد.

نانوالیاف بافته نشده روی این توری قرار داده شده که با این کار مساحت سطحی توری افزایش یافته و کارایی کاتالیست بهبود قابل توجهی می‌یابد.