افزایش کارایی پیل خورشیدی با موسیقی پاپ

محققان دریافتند که اصوات زیر ۷۵ دسیبل می‌تواند کارایی پیل‌های خورشیدی حاوی نانومیله‌هایی از جنس اکسید روی را افزایش دهد. این کار به دلیل اثر پیزوالکتریک موجود در اکسید روی به‌وجود می‌آید.

یافته‌های اخیر محققان دانشگاه لندن و امپریال کالج لندن نشان می‌دهد که نواختن موزیک راک و پاپ می‌تواند عملکرد پیل‌های خورشیدی را بهبود دهد. فرکانس‌های بالا و صداهای زیر موجود در موزیک راک و پاپ می‌تواند موجب نوساناتی شود که در پیل‌های خورشیدی حاوی نانومیله این نوسانات کارایی پیل خورشیدی را تا ۴۰درصد افزایش می‌دهد. این یافته‌ها می‌تواند کارایی مولدهای انرژی خورشیدی را بهبود داده و به طور ویژه منجر به ساخت نسل جدیدی از پیل‌های خورشیدی ارزان قیمت و قابل چاپ شود.

پژوهشگران این پروژه با استفاده از اکسید روی میلیاردها نانومیله تولید کردند و سپس آنها را با استفاده از یک پلیمر فعال پوشش دادند و در نهایت ابزاری جدیدی را برای تولید انرژی ساختند.

این گروه با بهره‌گیری از خواص منحصر به فرد اکسید روی موفق شدند سیستمی ارائه کنند که نسبت به اصوات زیر ۷۵ دسیبل حساس بوده به طوری که این اصوات می‌توانند عملکرد پیل خورشیدی  را به شکل قابل توجهی بهبود دهند.

استیو دانن از محققان این پروژه می‌گوید بعد از تحقیقات متعدد روی تبدیل لرزش به الکتریسیته، این یافته اخیر بسیار جالب توجه بود به طوری که می‌توان با استفاده از امواج صوتی کارایی پیل خورشیدی را افزایش داد.

محققان پیش از این نشان داده بودند که اعمال فشار روی اکسید روی می‌تواند ولتاژ الکتریکی در این ماده ایجاد کند که به این پدیده اثر پیزوالکتریک گفته می‌شود. تاکنون استفاده از اثر پیزوالکتریک در ساخت پیل‌های خورشیدی چندان مورد توجه محققان قرار نگرفته بود.

جیمز دورانت از محققان این پروژه می‌گوید: ما تصور می‌کردیم که امواج صوتی که به‌صورت تصادفی نوسان می‌کنند یکدیگر را خنثی کرده و در نهایت هیچ اثری روی کارایی پیل خورشیدی نداشته باشد اما نتایج، خلاف این موضوع را نشان داد.

ما ابتدا موسیقی کلاسیک را مورد آزمایش قرار دادیم و بعد به سراغ موسیقی پاپ رفتیم. نتایج نشان داد که پیل خورشیدی نسبت به موسیقی پاپ که فرکانس بالاتری دارد عکس‌العمل بهتری را نشان می‌دهد.

این یافته اخیر می‌تواند در کولرهای گازی، خودروها و وسایل نقلیه مختلف مورد استفاده قرار گیرد.