توافق‌نامه شرکت کانن برای خرید فناوری نانو لیتوگرافی

شرکت کانن (Canon) با امضاء توافق‌نامه‌ای موفق به خرید فناوری‌ نانولیتوگرافی از گروه هریس هریس شده‌است. با این کار موقعیت شرکت کانن در تولید ادوات نیمه‌هادی با استفاده از نانولیتوگرافی بهبود می‌‌یابد.

گروه هریس هریس (Harris & Harris Group) که یک گروه سرمایه‌گذار روی شرکت‌های دانش بنیان هستند اعلام کردند که یکی از شرکت‌های تابعه آنها، مولکولار ایمپرینتس (Molecular Imprints)، اخیرا توافق‌نامه‌ای با شرکت کانن (Canon) ژاپن منعقد کرده تا کسب و کار تجهیزات لیتوگرافنی چاپ نیمه‌هادی خود را به این شرکت بفروشد. شرکت کانن از سال ۲۰۰۴ تحقیقات روی نانولیتوگرافی را آغاز کرده و گام به بازار این صنعت گذاشته است. از سال ۲۰۰۹ این شرکت همکاری مشترکی با مولکولار ایمپرینتس (MII) داشته تا با استفاده از فناوری لیتوگرافی فلش FlashTM Imprint Lithography (J-FILTM)) این شرکت برخی قطعات نیمه‌هادی را به تولید انبوه برساند.
گروه هریس هریس در مجموع ۶/۴ میلیون دلار روی شرکتMII در سال ۲۰۰۴ سرمایه‌گذاری کرد و تا سپتامبر ۲۰۱۳ این رقم را به ۵/۶ میلیون دلار رساند. گروه هریس هریس انتظار دارد تا از فروش این فناوری ۷ میلیون دلار درآمد کسب کند. همچنین درصورت تحقق برخی برنامه‌های از پیش تعیین شده، گروه هریس هریس می‌تواند ۷/۱ میلیون دلار دیگر به‌دست آورد.
در کنار این توافق‌نامه، یک شرکت انشعاب یافته جدید نیز با حفظ نام مولکولار ایمپیرینتس پا به عرصه ظهور می‌گذارد. این شرکت جدید نیز به دنبال تداوم توسعه و تجاری‌سازی الگودهی نانوساختار برای مشتریان حوزه پزشکی و الکترونیک است. مالکیت این شرکت به‌صورت مشترک در اختیار کانن و MII بوده و گروه هریس هریس نیز یکی از سهام‌داران آن است.
الکسی آندرو مدیر عامل گروه هریس هریس می‌گوید: ما از این که شاهد بسط و گسترش MII هستیم بسیار خوشحالیم، همچنین از این که این شرکت در حوزه نانولیتوگرافی برای بخش پزشکی و الکترونیک در حال پیشرفت است، بسیار شگفت‌زده هستیم. این که ما بتوانیم خطر سرمایه‌گذاری در این حوزه را کاهش دهیم برای موفقیت تجاری گروه هریس هریس یک گام بسیار ضروری و ارزشمند است.
اجرای توافق‌نامه منعقد شده میان کانن و گروه هریس هریس تا پایان ماه آوریل ۲۰۱۴ پس از کسب مجوزهای دولتی و خصوصی لازم (از سهام‌داران) انجام خواهد شد که جزئیات آن در پایگاه www.HHVC.com قابل مشاهده است.