افزایش دو برابری ظرفیت باتری یون لیتیم با نانوسیم ژرمانیوم

محققان ایرلندی با استفاده از نانوسیم ژرمانیوم موفق به ساخت آندی برای باتری یون لیتیم شدند. این آند ظرفیت باتری یون لیتیم را دو برابر افزایش داده و طول عمر آن را نیز بهبود چشمگیری داده است.

پژوهشگران دانشگاه لیمریک پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش باتری‌های قابل شارژ به‌دست آورده‌اند. در حال حاضر نیاز روزافزونی برای باتری‌های قابل شارژ وجود دارد؛ این باتری‌ها اغلب در تجهیزات الکترونیکی قابل حمل استفاده می‌شوند بنابراین بهبود کیفیت و کارایی باتری‌ها می‌تواند عمر و عملکرد دستگاه‌ها را افزایش دهد. بازار باتری‌های قابل شارژ در سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۸/۱ میلیارد دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۷/۵۳ میلیارد دلار خواهد رسید.
محققان ایرلندی این پروژه فناوری باتری قابل شارژ یون لیتیم را به نحوی بهبود داده‌اند که ظرفیت آند آن بیش از دو برابر افزایش یافته است. همچنین عمر این باتری بهبود قابل توجهی یافته به طوری که بعد از ۱۰۰۰ بار شارژ/دشارژ شدن هنوز بخش اعظمی از ظرفیت خود را حفظ کرده است.
نتایج این پژوهش در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است. کیوین ریان از محققان این پروژه می‌گوید: ما با استفاده از نانوسیم ژرمانیوم آند جدیدی برای باتری‌های یون لیتیم تولید کردیم که ظرفیت و طول عمر باتری‌های را افزایش می‌دهد. این یافته برای تولیدکنندگان تلفن‌های همراه بسیار مهم است زیرا می‌تواند موجب کوچک‌تر و سبک‌تر شدن باتری‌ها شود. بنابراین دستگاه‌های الکترونیکی می‌توانند زمان بیشتری شارژ نگه داشته و طول عمرشان افزایش یابد.
ریان می‌افزاید: باتری‌های یون لیتیم موجود در بازار، دارای ‌آند گرافیتی هستند بنابراین از ظرفیت اندکی برخوردارند. این موضوع، مقدار انرژی قابل ذخیره در این باتری‌ها را محدود می‌کند. در این پژوهش ما از یک عنصر جایگزین برای ساخت آند استفاده کردیم، ژرمانیوم دارای ظرفیت بالاتری است. مشکل استفاده از ژرمانیوم آن است که در حین شارژ شدن، حجم آن به شدت افزایش می‌یابد که این کار عمر باتری را کاهش می‌دهد. ما با استفاده از فناوری‌نانو موفق به ارائه ساختاری از جنس ژرمانیوم شدیم که دارای پایداری بسیار بالایی است به همین دلیل می‌تواند برای ساخت آند باتری یون لیتیم استفاده شود.
پژوهشگران این پروژه معتقداند که این روش هزینه تولید باتری را کاهش داده و کاملا زیست سازگار است.