تولید خازن لایه نازک با دانسیته جریان بسیار بالا

پژوهشگران ژاپنی موفق به ساخت خازن‌های لایه‌نازکی شدند که دانسیته جریان آنها ۲۰۰۰ برابر بیشتر از خازن‌های معمولی است.

ادوات الکترونیکی هر روز کوچک‌تر می‌شوند اما این کاهش ابعاد یک محدودیت دارد و این محدودیت مربوط به مواد سازنده قطعات می‌شود. اخیرا محققان روشی برای کوچک‌تر کردن خازن‌ها ارائه کردند که می‌تواند فرآیند کوچک‌ کردن قطعات الکترونیکی را تسریع کند، خازن‌ یکی از قطعات اصلی در ذخیره‌سازی انرژی است. با این کار نسل جدیدی از ادوات با عملکرد بالا را می‌توان تولید کرد. نتایج این پژوهش در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.
تاکایوشی ساساکی و همکارانش می‌گویند: تاکنون موفقیت‌های بسیاری در مسیر کوچک‌تر کردن خازن‌ها به‌دست آمده است. فناوری مورد استفاده فعلی، در حال رسیدن به محدودیت مواد و فرآیند بوده به‌طوری که دیگر نمی‌توان کاهش ابعاد خازن‌ها را تداوم داد. به همین دلیل این گروه به سوی استفاده از فناوری‌نانو رفتند، اما ساختن نانوخازن کار ساده‌ای نیست. این کار نیازمند روش و شرایط بسیار ویژه‌ای است که گاهی منجر به تولید محصول مطلوب نیز نمی‌شود. بنابراین محققان این پروژه، راهبرد ساده‌ای را برای تولید خازن ارائه کردند که در آن از لایه نازک برای ساخت خازن استفاده می‌شود.
نتایج یافته‌های محققان نشان می‌دهد که استفاده از نانولایه‌های اکسیدی مختلف که به‌صورت ساندویچی در هم تنیده شده‌اند می‌تواند منجر به تولید خازن با عملکرد بالا شود. این گروه با این روش، خازن جدیدی ساختند که دارای دانسیته جریان ۲۰۰۰ برابری نسبت به محصولات فعلی در بازار است. آنها معتقداند که این خازن‌های لایه نازک می‌تواند در آینده برای تولید بوردهای چاپی استفاده شود.