جلب حمایت مالی برای راه‌اندازی خط تولید انبوه گرافن و نانولوله‌کربنی

شرکت هایدال (Haydale) یکی از تولیدکنندگان گرافن در جهان قصد دارد تا با جلب حمایت مالی ۶/۱۶ میلیون دلار خط تولید انبوه نانولوله‌کربنی و گرافن عامل‌دار خود را راه‌اندازی کند، این حمایت مالی از سوی شرکت انگلیسی AIM تامین خواهد شد

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، AIM از ماه آوریل ۲۰۱۴ این حمایت مالی را به شرکت هایدال اختصاص خواهد داد تا مشکلات مالی در مسیر توسعه محصولات گرافنی هایدال مرتفع شود. هایدال مدت‌هاست که در صدد تولید انبوه نانوورق‌های گرافنی عامل‌دار و نانولوله‌کربنی است اما مسائل مالی سدی در این مسیر بوده است.
رای گیبز مدیرعامل شرکت هایدال می‌گوید: ما معتقدیم که با گذشت زمان خواص و پتانسیل‌های بیشتری از گرافن برای ما مشخص خواهد شد بنابراین تولید و بهبود این محصول یکی از برنامه‌های اصلی ما است. این حمایت مالی جدید می‌تواند توانمندی ما را بخش فناوری پلاسما افزایش داده به طوری که امکان عامل‌دار کردن یا اصلاح سطحی ترکیبات گرافنی برای ما فراهم می‌شود. عامل‌دار کردن و اصلاح سطحی گرافن موجب می‌شود که بتوان گرافن را با مواد دیگر ترکیب کرد و کامپوزیت‌های جدید ایجاد نمود.
شرکت سرمایه‌گذاری کایرن فاینانشیال ادوایزر (Cairn Financial Advisers) کارگزار این شرکت بوده و از سال ۲۰۱۰ مبلغ ۴/۴ میلیون پوند حمایت مالی برای شرکت هایدال از بخش‌ خصوصی فراهم کرده است. حمایت مالی اخیر قرار است برای بسط و گسترش خط تولید گرافن عامل‌دار سرمایه‌گذاری شود.
فناوری HDPlas™ شرکت هایدال می‌تواند از روش پلاسما برای تولید نانولوله‌کربنی و گرافن عامل‌دار استفاده کند. یکی از مزایای این روش آن است که از شیمی تر (wet chemistry) برای این کار استفاده نمی‌کند بنابراین می‌توان مواد و ترکیبات مختلفی را در این فرآیند استفاده کرد.
با استفاده از این فرآیند می‌توان اثر ناخالصی‌های موجود در مواد اولیه را روی محصول نهایی به حداقل رساند، همچنین این فرآیند امکان ایجاد گروه‌های عاملی مختلف را برای نانولوله‌کربنی و گرافن فراهم می‌کند. بنابراین می‌توان طیف وسیعی از نیازهای مشتریان را برآورده ساخت.
هایدال یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد گرافنی است که هم مواد اولیه و هم محصولات مبتنی بر گرافن تولید می‌کند. این شرکت پتنت‌هایی برای فرآیند تولید گرافن از طریق پلاسما دارد که در آن تولید گرافن در دمای پایین (زیر ۱۰۰ درجه سانتیگراد) انجام می‌شود.