ساخت فیلم انعطاف‌پذیر، شفاف و رسانا از نانوسیم طلا

شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌ همراه به دنبال ساخت ادوات انعطاف‌پذیر هستند. بنابراین پژوهشگران در حال جستجو برای ساخت فیلم‌های انعطاف‌پذیر، رسانا و شفاف هستند. اخیرا محققان با استفاده از شبکه‌ای از نانوسیم‌های طلا، فیلم شفاف انعطاف‌پذیری ساختند که هدایت الکتریکی بالایی دارد. این فیلم می‌تواند مسیر تولید ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر را هموار کند

پژوهشگران دانشگاه هوستون موفق به ساخت فیلم رسانایی شدند که هم انعطاف‌پذیر بوده و هم شفاف است. ترکیب این دو ویژگی موجب می‌شود تا بتوان از این فیلم در ساخت نمایشگرهای انعطاف‌پذیر برای تلویزیون‌ها و تلفن‌های هوشمند استفاده کرد.
در این فیلم شفاف از نانوالکترودهای طلا استفاده شده‌است، این نانوالکترود از شبکه‌ای از رشته‌های بسیار کوچک طلا که در هم تنیده شده و شبکه‌ای ایجاد کرده‌اند ساخته شده‌است. نتایج این پژوهش در نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است. این فیلم به قدری نازک است که به راحتی می‌توان آن را خم کرد به‌طوری که این فیلم در بخش مواد فوق ارتجاعی دسته‌بندی می‌شود (مواد فوق ارتجاعی به ترکیباتی گفته می‌شود که در اثر وارد کردن فشاری در حد ۱۶۰ درصد تنها مقدار اندکی به مقاومت آن افزوده می‌شود). این فیلم به قدری متخلخل است که نور به راحتی از میان آن عبور می‌کند. از آنجایی که جنس این فیلم از طلاست در نتیجه امکان کاهش هدایت آن در اثر اکسید شدن بسیار کم است.
به دلیل حرکت صنعت نیمه‌هادی به سوی ساخت ادوات الکترونیکی انعطاف‌پذیر، نیاز به فیلم‌های رسانا، شفاف و انعطاف‌پذیر به شدت رو به افزایش است. ژیفنگ رن از محققان این پروژه می‌گوید: ما موفق به ساخت فیلمی شدیم که تمام این ویژگی‌ها را دارد. رن رهبر این تیم تحقیقاتی بوده و نویسنده اول مقاله مربوط به این پروژه است. رن می‌افزاید: علاوه بر انعطاف‌پذیری، فیلم‌های مورد استفاده در ساخت نمایشگرها باید شفاف باشند. این فیلم می‌تواند برای ساخت ادوات پزشکی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
در حال حاضر شرکت ال‌جی و سامسونگ تلفن‌های همراهی ساخته‌اند که خم می‌شود اما رن می‌گوید با استفاده از این فیلم می‌توان ادوات الکترونیکی کاملا انعطاف‌پذیر تولید کرد. پژوهشگران می‌گویند برای استفاده از این فیلم در نمایشگرها باید تست‌های متعددی روی آن انجام شود اما از نظر فنی این فیلم برای استفاده آماده است و نیاز به بهینه‌سازی بیشتری نیست.