نانوابزاری برای تصفیه خون در بیماران کلیوی

محققان ژاپنی با استفاده از زئولیت و نانوالیاف موفق به ساخت ابزاری شدند که می‌تواند برای تصفیه خون استفاده شود. این ابزار که می‌تواند جایگزین ارزان قیمتی برای دیالیز باشد در حال طی مراحل تست آزمایشگاهی است.

پژوهشگران روش جدیدی برای تمیز کردن خون یافتند که می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای ارزان قیمت به جای دیالیز کلیه باشد. در این روش جدید، از نانوالیاف برای زدودن مواد سمی خون استفاده می‌شود. این ابزار مبتنی بر نانوالیاف توسط مرکز بین‌المللی نانومعماری مواد (MANA) ساخته شده که برای بیمارانی که از مشکلات کلیوی رنج می‌برند مناسب است.
وجود مواد سمی در بدن با غلظت بالا که در نهایت وارد کلیه می‌شوند می‌تواند منجر به مشکلاتی در فعالیت کلیه شود. رایج‌ترین روش برای تمیز کردن خون از این مواد، دیالیز است که معمولا به‌صورت چند بار در هفته در خانه یا بیمارستان انجام می‌شود. دستگاه‌های دیالیز معمولا انرژی زیادی مصرف کرده و همچنین نیازمند سیستم‌های نگهداری دقیقی هستند. از سوی دیگر وفور این دستگاه‌ها در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بیشتر از جوامع فقیر است. هرساله بالغ بر یک میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل مشکلات ناشی از عملکرد ضعیف کلیه جان خود را از دست می‌دهند.
معمولا بعد از بروز برخی بلای طبیعی نظیر زمین‌لرزه یا سونامی، بیماران دیالیزی تا مدتی امکان دیالیز شدن را از دست می‌دهند و تا زمانی که بیمارستان‌ها به شرایط عادی خود باز گردند این بیماران نمی‌توانند دیالیز شوند. برای حل این مشکل محققان ژاپنی با استفاده از نانوالیاف، ابزاری ساختند که می‌تواند مواد سمی خون را جداسازی کند. این ابزار را می‌توان به بازوی بیمار وصل کرد و دیگر نیازی به تجهیزات گرانقیمت دیالیز نیست. بنابراین هم در وقت و هم هزینه صرفه‌جویی می‌شود.
این ابزار از دو بخش تشکیل شده، بخش اول ماتریکس پلیمری از جنس پلی‌اتیلن و وینیل الکل و بخش دیگر اشکل مختلفی از زئولیت است. زئولیت ساختاری حاوی میکروحفره داشته که امکان جذب مواد سمی نظیر کراتین را داراست.
محققان با استفاده از الکتروریسندگی موفق به ساخت این ابزار شدند. آنها دریافتند که نسبت سیلیکا و آلومینا در زئولیت نقش حیاتی در جذب کراتین دارد. زئولیت نوع بتا ۹۴۰-HOA بالاترین نرخ جذب مواد سمی از خون را دارد.
این دستگاه در مراحل تست آزمایشگاهی بوده و برای رسیدن به مرحله تجاری‌سازی باید مسیر بیشتری را طی کند.
این گروه نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان Fabrication of zeolite-polymer composite nanofibers for removal of uremic toxins from kidney failure patients در نشریه Biomaterials Science به چاپ رساندند.